Followers

Thursday, April 15, 2010

Saya nak bayar hutang kepada Aida Effarina~

Salam yea.
Saya nak minta maaf kepada Aida Effarina sebab dah janji nak tolong dia semat banner dengan back lik ke blog saya ni.
Malangnya, disebabkan busy teramat dan hanya sempat nak update peserta sahaja semalam sebelum tertidur.
Saya tak dapatkan tunaikan.
Sorry ye dik.
Ok, senang2 biarlah saya share kat sini walaupun mostly dah tahu macam mana nak semat banner dengan back link ke blog tertentu.

Tutorial semat banner di sidebar.

Mula2, uploadkan dulu picta atau banner yang dikehendaki di bahagian new post.
Gambar akan kelihatan di ruang 'compose'
Try klik kat 'Add HTML/Javacode'


Akan kelihatanlah code2 html untuk gamabr itu sahaja di situ.
Apa lagi, copy keseluruhan code itu.

Lepas itu cari tab 'layout' di belah2 atas tu dan klik di situ.
Anda akan sampai kat 'page element'
Klik pada 'add gadget' di belah side bar kiri atau kanan (ikut jenis template la kan..)

Lepas itu, pop up begini akan keluar.
Pilih 'Edit HTML/JavaScript
Kat ruang title tu tulis je la apa2 tajuk yang disukai.
Nampak tak tulisan Rich Text kat icon2 bawah title.
Klik tulisan itu.
Sebaik sahaja klik, gambar akan muncul dalam box content tu.
Klik sekali pada gambar itu.
Klik pula pada ikon warna hijau yang ada kat bawah title gak.
Akan keluar pop up 'Enter a URL.
Masukkan URL yang nak di back link kan itu macam contohnya untuk contest saya
http://noorafzan.blogspot.com/2010/04/noorafzan-birthday-giveaway.html
Nampak tu saya dah masukkan URL yang berkenaan.
Selepas itu, tekan butang SAVE.

View blog.
siap!
Kalau rasa macam saiz gambar/banner itu terlalu besar, anda boleh ubah saiz tinggi dan lebar sahaja dengan klik kat gadget/widget tu semula dan check width dan height nya.
Macam saya punya ini asalnya width:214 dan height :320,
Saya edit jadi width:160 dan height :220


Harap Aida dan kawan2 yang agak2 newbies tu faham le dengan penjelasan saya yang ntah hape hape nih..=)

2 comments:

Aida Effarina said...

sis, thanks zillion! tetiba mcm segan plak bila sis buat tutorial ni utk sy. sorry if menyusahkan. sy budak baru belajar. huhu

btw, i'll try okay. n hope i'll be shortlisted utk giveaway tu. :D

thanks again! love you! hehh :D

noorafzan.blogspot.com said...

Aida..
hehe~
akak bukan apa.
rasa bersalah sebab janjinya kelmarin.
malam tadi baru buat.
huhu~

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics