Followers

Sunday, January 24, 2010

Kenapa saya tak lalu makan?

Akhir2 ini saya memang ada masalah untuk makan..
Saya tak kuat makan seperti dulu..

Biasanya saya bersemangat sahaja bila sebut pasal makan..
Tapi akhir2 ini..
Sejak masuk tahun baru 2010 ini saya rasa lain..

Bermula dengan program minum air teh o itulah.
Tapi betul ke air teh itu punca?
Haisshh...

Kamu2 bayangkan ye..
Saya bangun pagi kul 6..
Pi kerja..
Pagi buat air nescafe white coffee secawan..
Then, air itu akan tahan sampai tengahari ataupun sampai petang..
Adalah minum air kosong tuk balance kan..
Bekalan tenaga dapat daripada air nescafe tu tuk cover sampai tengahari.

Tengahari pula saya pergi beli kuih 3 biji seringgit tu..
Kadang2 karipap..kuih keria..kopok lekor..cekodok..
apa2 sahaja.
Kalau saya lalu saya beli lebih sikit..
Biasanya saya beli seringgit je..
Dan sometimes saya tambah sepotong betik..or tembikai..or jambu batu..(harganya 60sen ot setiap 1.)
Itu punya makanan untuk cover sampai balik rumah lepas kerja..

Sampai rumah..
Saya jarang juga makan nasi..
Sekali sekala sahaja..
Ada ke pi makan roti..sandwich..dan seangkatan dengannya..
Lepas itu bila fikir tak cukup, tambah la epal sebiji..
Then, sup sap sup asp dah kul 12..
Masuk tidur la kan..

Begitulah hari2 saya lalui..
Saya bukan seorang yang suka diet..
Saya tak pandai nak kawal makan..
Kalau nak makan, makan aje..
Tak kira dah pasal lemak minyak ke apa..
Tapi, nampak macam saya sedang berdiet kan?

Kesannya memang tak bagus..
Badan saya memang lemah..lemau.
Buat kerjapun tak semangat..
Suhu badan naik jadi panas..
buka badan je cepat panas..
Hati dan emosi pun cepat je mendidih..
Mudah sangat nak 'tacing2'..
Mukapun pucat sahaja..
Mata asyik nak tertutup sahaja bila di office..(tahan ngantuk..)
Apekah sindrom ini?
Saya kena bangun balik..back to normal life..takmo lemau2 nih..tak best..

p/s : gila lama tak beriadah..joggingpun tidak..huhu~ patut le tak sihat..

10 comments:

B L O G D E T said...

kene maintain selalo-dex ckp berdasarkan pembacaan dex ye-sbb dex tak arif sgt ler bab ni-yg dex tao-kalu kita makan-kene ambil kira kalori gak-maybe makanan yg noor afzan ambil tu da tinggi nilai estetika-eh nilai kalori nya-jadik-sbb tu tak berlapar sgt-kalo dapat bersenam-lagi bagos-contoh-paling senang nak buat-skipping je-try lah- ;D

Tie HT said...

salam awak..
salah satu punca stress adalah tidak menjaga waktu makan..akak mmg dah ada experience camni..nak2 kalu kite ni sedang bekerja..makan lah tepat apda waktu nya ya..take care..;)

Zuwairi said...

afzan,
kena amik makanan tambahan sama nih;)
baik utk kesihatan..ada satu pil tu.. aduss.. tp xingat nama.. b4 this pernah makan.. pelbagai vitamin ada dalam tu.. pil tu pun menambahkan selera makan.. nnti saya check kembali.. nama pa;)

Ibu Ammar said...

ambik vitamin untuk tambah selera makan. makan untuk sihat dan bertenaga..penting tu.

Firol said...

takut sakit lain plak...cuba-cubalah makan yg seimbang..(ayat doktor)

bersenam kena buat nak kuatkan jantung....

pil tambahan aku tak berapa setuju..aku ada tengok orang yang amik pil tambahan ni..kesan dia bila tinggal je...efek akan dirasai....vitaminlebih makan buah senang dan murah ...

noorafzan.blogspot.com said...

hmm..
tq ye funfabulosity, tihara, zuewairy, nursarah and firol..

betul juga itu..
maybe kena byk exercise n makan secara sihat..
tapi macam mana ek?
haishh..

pasal ambil pil tambahan tu saya cuma ambil pil kalsium + magnesium aje sebab saya jenis tak minum susu..
tuk elak tulang tak kuat je la..=)

Jard The Great said...

makin kurus ke? teh ape yg kamu minum? berminat neh.. ehehe

noorafzan.blogspot.com said...

kalau kurus best la juga..
ini x pun..
kuikui..maintain aje..

HEMY said...

aku kdang cm ko gak..tp skang aku makan je walaupn cm tak lapa..sbb aku perlu tenaga nk bersukan

noorafzan.blogspot.com said...

hemy..
oo..ye ke?
baguslah..
saya baru nak pk camne nak makan cara sihat nih..
huhu~

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics