Followers

Wednesday, July 7, 2010

Nuffnang pemangkin semangat berblogging : Pengalaman dapat Buffered Earning

Saya ada cerita pasal pengalaman awal saya dengan nuffnang.
Kali ini saya nak cerita pasal buffered earning pula.

Selepas beberapa bulan mengenal nuffnang, saya mula mengenal apa itu buffered earning (BE).
Masa itu ramai blogger2 famous buat entry yang mereka ada dapat BE.
Apakah buffered earning tu ye?
Buffered earning ni memang ambil masa jugalah nak dapat.
Dan saya sendiripun tak pasti kriteria2 untuk dapat buffered earning.
Daripada bulan 6, 2009 sampailah masa saya cash out kali pertama tu saya tak pernah dapat buffered.
Bila dah cash out tu baru dapat 2.
Iaitu dalam bulan 2,2009 juga.
Tapi tak ada earning langsung. Iklan tak keluar langsung masa itu.
Masa itu sayapun tak berapa reti nak handle BE ini.
Rupanya bila dah dapat buffered tu kenalah usaha sikit tarik trafik.
Kalau tak ada trafik, iklan tak akan keluar la kan.
Nampak tak kat gamabr bawah ni.
2 BE terawal tu CTR = 0.00%.
Kalau tak nampak kena klik untuk zoom la ye =)

So, sayapun terus tunggu dengan kesabaran kalau2 ada peluang untuk dapat buffered lagi kan.
Penantian saya akhirnya berakhir pada awal bulan 4,2010.
Nuffnang dengan baik hatinya bagi saya bukan 1 tapi 5 buffered earning sepanjang bulan April.
Saya rasa memang ramailah yang dapat buffered earning masa ni.
Alhamdulillah sahaja yang mampu saya ucapkan.
Masa ini saya memang berusaha mantapkan trafik at least 100 UV sehari.
Saya memang target 100 UV sahaja dari dulu sampailah sekarang.
Bagi saya itu dah cukup membanggakan.

Saya bukannya blogger full time.
Dengan kerja yang macam menggila banyaknya, mustahil untuk saya tingkatkan target UV tu.
Saya dah la tak reti bermain dengan SEO.
Sekarang ini masih bujang, kurang sikit tanggungjawab.
Kalau dah kahwin sok memang lagi tak terkejar la kan.

Alhamdulillah, selepas itu memang buffered tak pernah putus.
Walaupun tinggal 1 sahaja sedang running, still tak putus kan.
Macam sekarang ini memang tinggal 1 sahaja tengah running.

Kepada yang baru berblogging dan join nuffnang tu tak perlulah risau kalau tak dapat buffered earning lagi, Jangan mudah berputus asa ok.
Sebab pengalaman saya sendiripun perlukan 10 bulan untuk dapat buffered earning.

Rasanya petua yang kata 'edit survey' selalu tu pun boleh dipakai sebenarnya untuk mendapat buffered earning.
Saya selalu juga edit dalam sebulan sekali supaya nampak macam up to date.

Tapi terus terang cakap buffered saya tak banyak.
Paling2 tinggipun RM10 kot.
Pernah dapat RM2 camtu la sebelum ia bertukar jadi metered earning.
Tapi, sesuailah dengan trafik saya yang tak seberapa.
bersyukur sebab at least ada juga kan.

Lepas dah kenal Buffered Earning, saya kenal pula Project Alpha.
Apa itu Project Alpha.
Saya yakin ramai yang tahu dah lagi2 yang join nuffnang.
So, saya akan cerita sikit pengalaman mengenal Project Alpha pula.
Stay tuned!

p/s : Tak ada niat untuk menunjuk-nunjuk. Cuma nak share pengalaman sendiri dengan BE. Harap tiada yang salah faham.

11 comments:

Sharinginfoz said...

seronok kan dapat buffered earnings ads ni

Hadiah From Chiang Mai, Thailand

NAZ said...

pewitt rezeki ;)

Cik Lily Putih said...

thanks. banyak gak info k lily baru tau lah.

Redbloodsnow said...

syorga kan dpt BE kan kan. Haa yg ttg projet alpha tuh plak...zie sekali jek try join. pastuh give up...mls sudah..haha

Unknown said...

xkate menunjuk pum...bgus la share cerita..sebab aku msh baru lgi...so dpt la info sedikit2...nk tnya macam mne nak up traffic ek??
bru lgi dalam blogging ni..so xreti sgt...

FiesyaaChacha said...

hehe congrats babe :)

Aku said...

congrats..tak sabar tunng entry project alpha pulaks

izansalleh® said...

ilmu yang bagus dikongsi ;))
thanks!

Faarihin said...

wah... bagus akak kongsi2 pasal nuffnang ni.. saya dah lama tak amik port pasal nuff ni..

dah lama tak singgah blog akak.. sudah lain la... (^__^)

Nadd said...

ooo...
camtu upenye buffered earnings..
nad ni duk tpk la ape la bufferred earning ni..
hehehe...

darkbatman said...

aiyarkk..
cik afzan, byknye buff kamu..!
saya sangat jeles sbb smpai skg aie dpt seketul jer..xpax setia menanti..aahaha

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics