Followers

Wednesday, July 21, 2010

Tips untuk kurus cara sihat : Tingkatkan paras metabolisme!

"Kau tengok tu, kurus betul kan dia"

Member saya bersuara sambl menudingkan jari ke arah sesusuk tubuh kurus berhampiran kami.

"Oh dia tu. Dah ada anak tapi badan dia tak naik-naik. Malah makin kurus pula."

Saya pula bersuara.

"Metabolisme dia tu tinggi sebab itulah kurus. Ada member aku diapun maca tu juga. Setiap 3 jam dia akan rasa lapar dan setiap 3 jam jugalah dia akan cari makan tapi badan tetap keding."

Memberku mula explain pasal metabolisme yang membantu untuk kurus tanpa perlu mengawal makan. Macam menarik sahaja kan kalau kita makan dengan cara yang betul tanpa perlu nak berdiet semata-mata untuk kurus.

Selalu sahaja kita dengar sesetengah orang mengeluh berat sebab dia dah berusaha berdiet dan mengurangkan makan tetapi berat badan nak turun sekilo pun payah.
Adakah itu ada kaitan dengan paras metabolisme dalam badan?

Actually, apa itu metabolisme?
Metabolisme adalah proses badan menukarkan kalori daripada makanan kepada tenaga.
Bila metabolisme tinggi, maka proses menukar kalori daripada makanan kepada tenaga jadi lebih pantas dan banyak.Sebab itulah makan banyakpun akan still kurus.

Tapi adakah paras metabolisme ini dipengaruhi faktor genetik keturunan?
Ataupun semua orang boleh meningkatkannya asalkan ada kemahuan dan usaha.
Bila saya godek-godek google, ada rupanya car untuk tingkatkan paras metabolisme badan.
Macam mana ye?

Biasanya, secara semulajadi paras metabolisme seseorang akan menurun bila usia meningkat.
Sebab itulah ketika remaja, makan banyakpun still kurus sahaja badan lagi-lagi remaja lelaki.
Berita baiknya tidak kira berapa umur kita, beberapa cara boleh dilakukan untuk meningkatkan kembali paras metabolisme, iaitu melalui:

1)Pastikan makan sikit tapi kerap! Kalori lebih 1000.
Pastikan kita consume sekurang-kurangnya 1000 kalori setiap hari.
Ingat apa itu metabolisme? Proses badan menukarkan kalori daripada makanan kepada tenaga.
.Jika anda mengamalkan diet kurang daripada 1,000 kalori sehari, secara automatik badan memperlahankan kadar metabolisme untuk menjimatkan tenaga.Makan dalam kuantiti kecil tetapi kerap iaitu setiap empat hingga lima jam. Apabila ada kemasukan makanan, kadar metabolisme akan meningkat kerana badan perlu bekerja untuk mencernakan makanan. Secara tidak langsung ia juga menyebabkan kadar metabolisme akan meningkat bagi menukarkan makanan kepada tenaga.

2)Ambil sarapan!
Pastikan anda mengambil sarapan. Kajian menunjukkan individu yang mengambil sarapan secara tetap dalam masa dua jam selepas bangun tidur mempunyai keupayaan lebih baik untuk mengawal berat badan. Kenapa? Bila sarapan kita tidak membiarkan perut kosong terlalu lama yang mungkin akan meyebabkan kita rasa amat-amat lapar menjelang tengahari dan akan makan lebih waktu lunch tanpa sedar. Kan susah nak kawan berat badan.

3)Banyakkan pengambilan protein!
Ada yang menyarankan supaya mengambil protein setiap kali makan. Protein dikatakan mampu meningkatkan kadar metabolisme lebih baik berbanding karbohidrat dan lemak. Bahkan pengambilan protein pada kadar sederhana mampu membantu mengekalkan dan membina jisim otot. Sumber protein paling jelas ialah ikan.

4)Senaman secara konsisten!
Buat senaman aerobik empat hingga lima hari seminggu; sekurang-kurangnya 20 minit satu sesi. Contohnya berjalan kaki selama 20 minit tanpa henti. Naik turun tanggapun baik juga.
Bila-bila masapun boleh. Tak perlu nak tunggu hujung minggu, pagi atau lewat petang.

jalan kaki sambil menyanyi pun gerek juga kan?
5)Minum banyak air masak!
Minum banyak air masak sekurang-kurangnya lapan gelas sehari. Ia membantu meningkatkan kadar metabolisme, proses pencernaan dan perkumuhan bahan toksin daripada badan.

6)Tidur cukup!
Tidur secukupnya. Tidur memberi peluang badan berehat dan memperbaiki kerosakan tisu. Ia juga membuatkan kita berasa lebih bertenaga untuk melakukan tugas harian dan meneruskan senaman. Jangan tidur banyak sangat. Nanti jadi lemau.

Huh, sampai enam tips tapi tips yang last tu paling susah untuk saya lakukan.
Err..sebab saya ini hobi selain berblogging ialah tidur.
Sangat best rasanya dapat tidur lagi-lagi bila hujung minggu. =)
Ops, apapun yang penting kena ad semangat!


Sumber ilmu: wawa
Sumber gambar : pakcik google

16 comments:

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics