Followers

Sunday, July 25, 2010

Ayahku bikin funny : versi jemput adik di stesyen bas!

Adik dah hampir sebulan menimba ilmu di IKM Sik.
Alhamdulillah dia kuat dan tak patah semangat untuk berdikari.
Cuma dia akan balik ke rumah setiap 2 minggu.

Pertengahan bulan lepas dia pulang ke rumah.
Katanya atas urusan medical check up dan juga urusan motor kesayangan dialah.
Sebenarnya saya tahu dia homesick.
Tak apalah.
Lama-lama nanti barulah hilang penyakit homesick itu kot.
Mulanya saya nak jugalah pergi sama-sama menjemputnya di Jalan Duta.
Makpun beriya mengajak saya untuk join sama.

Cerita lucu ayah saya bermula masa inilah.
Mak dan saya dah bersiap dalam pukul 10.30 sebab mak kata nak pergi minum-minum dulu sebelum terus pergi ambil adik.
Sepatutnya abang nak ikut sekali tapi disebabkan ayah nak cepat dan masa nak gerak tu abang baru sahaja mandi, maka kami dah sound awal-awal pada abang bahawa kami dah nak gerak dan dia tak perlu ikut.

"Bangpis takyah ikutlah, tak sempat dah ni"

So, kamipun gerak pergi minum.
Alaa..kedainyapun tak berapa jauh dari rumah.
5 minit drive sahaja.

So, sayapun order air teh tarik sama roti kosong.
Mak pula order teh tarik sama roti telur.
Ayah macam biasa cuma teguk air teh tarik sahaja.
Lepak-lepak sampai dekat pukul 11.20 macam itu.

"Jap lagi afzan nak tidur dalam keretalah sementara on the way"

Ayah dengan mak diam sahaja.
Tapi tiba-tiba ayah bersuara.
"Cepatlah, nak balik rumah ni"

Mak dengan saya dah tercengang-cengang.
Saya pandang mak.
Mak pandang saya.

"Aik, kata nak pergi ambil adik. Ni dah pukul 11.20 ini"
Mak menyuarakan ketidakpuasan hatinya.

"Lambat lagi, Ada lagi 40 minit. Buat apa pergi awal-awal"
Ayah menjawab selamba.

"Tak apalah pergi awal, tak payah adik tunggu kita"
Mak bersuara.

"Nak balik buang hajat dulu. Lepas tu nak suruh Apis bawa kereta. Ku nak rehat sahaja."
Ayah tetap dengan pendiriannya.

Dek kerana mata saya yang tiba-tiba layu sebab mengantuk, sayapun cakap,

"Macam mengantuk di sorong bantal pula. Afzan tak payah ikutlah.Nak balik terus tidur sahaja lepas ni."

Kamipun balik rumah.
Balik-balik sahaja abang saya sudah rasa pelik.

"Aik, cepatnya."

"Cepat apanya. Tadi pergi minum sahaja. Sudahlah, bangpis pergilah. Ayah nak bangpis drive."

Abang saya dah gelak guling-guling.
Tadi beriya sahaja kata nak pergi ambil adik terus.
Ini boleh pula patah balik semata-mata nak buang hajat.
Ada ke patut?
Ayah...Ayah..bikin funny lagi ye.

5 comments:

Sharinginfoz said...

memang kelakarkan itulah keseronokan kan

Jom Makan @Deen’s Restaurant

sweetsal said...

buang hajat apa tu....hehe

dayah said...

hehe. adik bongsu ke, tgk sikit adik homesick cemna gaya nya.........

noorafzan.blogspot.com said...

sharinginfoz..
thanks =)

sweetsal..
err..buang air kecil je sis.
kat kedaipun buleh buang..

noorafzan.blogspot.com said...

dayah..
tiap2 2 minggu mesti dia balik umah.pastu takleh duk diam2 kat bilik.
kalau tak, dok teringat umah.

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics