Followers

Tuesday, July 27, 2010

Kenangan dengan Milo

Align Center

Minum milo anda jadi sihat dan kuat! - tagline MILO
Siapa tak kenal dengan MILO?
MILO yang warna peknya hijau tu.
Dari dulu sampai sekarang warna dia sama sahaja.
Tak pernah tukar.
Hanya bentuk dan juga design packing sahaja yang selalu berubah.

Dari budak kecil sampailah yang tua-tua, semua tahu tentang MILO.
Malah, saya rasa hampir semua rumah ada MILO.
Betul tak?
Tapi mungkin juga ada yang tak suka MILO.

Tak dinafikan sayapun suka MILO.
Dulu masa kecil, mak memang selalu buat air milo sekole untuk kami untuk sarapan.
Bila dapat minum MILO tu rasa macam 'heaven' sangat.
Sebab MILO tu minuman yang susah nak dapat dulu sebab mahal harganya.
Tapi, mak memang akan beli setin setiap bulan untuk kami.

Bila dah besar sikit, saya dah pandai buat air sendiri.
Wahh, letak MILO banyak-banyak bila buat air.
Lagi banyak MILO, Lagi sedap kan.
Mak pun selalu sahaja bising sebab MILO cepat sangat habis setiap bulan.
Sebab semua anak-anaknyapun buat perkara yang sama macam saya.
Akhirnya mak beli MILO dalam pek yang besar untuk menampung selera kami yang mula ketagih dengan MILO.

Bila dah remaja, saya dah pandai nak sarapan makan roti cicah coklat MILO cair.
MILO serbuk tu saya larutkan dalam air panas sedikit supaya jadi macam jem coklat.
Lepas itu, sapukan macam jem ke atas roti putih.
Abang saya lagi advance, MILO cair tu dicampurkan pula dengan susu pekat sebelum sapukan atas roti.
Ada juga masanya saya ratah serbuk MILO tu begitu sahaja sambil layan TV.
Memang sedap.

Bila dah dewasa, saya dah tak berapa minat MILO.
Lagipun MILO ini kalau banyak sangat dimakan/minum, boleh gemuk.
MILO di rumah itupun jarang terusik.
Sekarangpun dah banyak resipi yang guna MILO terutama untuk kek, aiskrim, biskut, kuih,bijirin sarapan, dan macam-macam lagi.
Tapi, sejak akhir-akhir ini saya suka buat Aiskrim MILO.
Senang sahaja nak buat.
Hanya buat Air MILO macam biasa.
Bila dah sejuk, masukkan dalam bekas atau plastik sebelum simpan dalam peti sejuk beku.
Bila dah beku, bolehlah nikmati Aiskrim MILO buatan Malaysia.
Ahaha..

p/s : orang kata MILO dulu dengan sekarang dah berbeza.
Dulu rasa coklat lebih..
Sekarang rasa manis lebih..
betul ke?

sumber gambar : google

8 comments:

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics