Followers

Wednesday, July 28, 2010

Journey to Pantai Timur~ Pesta Haiwan pula

Mula-mula kami sampai ke kampung, kami disambut oleh anak-anak itik yang comel ini.
Masa ini mereka baru bangun tidur.
Mereka tidur berhimpit-himpit macam gini si tengah laman.

Pasangan ayam ni sempat lagi layan ala-ala hidustan di kereta kancil kakak sepupu.
Haha..
Comel sahaja tengok ayam betina ni bertenggek atas side mirror tu sambil mengusyar pakwenya si merah hitam.

Rumah kambing ini terletak di tanah bapa saudara saya.
Sebelah kiri tanah atuk manakala sebelah kanan pula tanah ayah.
Semua penuh dengan pokok-pokok buah selain sedikit pokok kelapa sawit.
Ni kambing-kambing baru nak keluar cari makan.

Ni pula nyet yang dibela jiran saya.
Dah besar dah.
Bagi sahaja apa sahaja jenis buah, semua ditelannya tanpa ragu.
Kadang-kadang atuk bagi dia buah durian yang dah buruk, dia sebat sahaja makan.
Suka kalau dapat tengok dia bukak kulit durian sendiri untuk dapatkan isinya.

Yang ini moment paling kasihan seekor lembu.
Asalnya saya nampak dia berkeliaran sekitar kawasan itu meragut rumput.
Dia merayau sampai ke pokok-pokok kepala sawit itu.

Tapi tak lama lepas itu dia tiba-tiba jadi macam statue di tiang elektrik yang senget tuh.
Berdiri memandang ke arah kami macam minta sesuatu.
Bila kami tengok dekat-dekat baru perasan yang tali penambat yang panjang tu dah terlilit pada tiang besi tu.
Mungkin dia dah tawaf tiang tu berkali-kali sampai tak perasaan dah terlilit habis.
Sudahnya duk tegak macam gitulah sampai tuan dia sampai.
lawak-lawak..

Spesies ini sahaja saya tak jumpa di kampung atuk.
Entah ke mana perginya semua spesies ini?

9 comments:

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics