Followers

Friday, July 9, 2010

Journey to Utara~ hantar adik pergi IKM -3

Hari tu saya ada cerita berkenaan sesi yag menguji kesabaran iaitu sesi pendaftaran yang makan masa daripada pukul 10 pagi membawa ke pukul 4 petang.

Kenapa lama sangat ya?
Ermm..biarlah saya cerita dengan lengkap apa yang terjadi.

Seperti biasa bila dah sampai ke dewan itu, saya tinjau2 mencari adik dan family member yang lain.
Maklumlah saya ketinggalan kereta api sebab sibuk mengambil gambar kawasan IKM Sik itu.

Cari punya cari ternampaklah mereka di hujung dewan.
Bila saya tanya mereka cakap adik saya sedang beratur untuk mendaftar.
Entah macam mana hati saya terdetik untuk masuk dewan jenguk dia (family members yang lain tunggu di luar dewan).
Kelihatan adikku sedang beratur bersama pelajar2 lain di kaunter no 2 tapi kurasa pelik sebab pelajar lain semua memegang fail pelajar kaler oren Fail yang sama pula tu. Jadi, tak mungkin secara kebetulan semua pelatih beli fail sendiri yang sama untuk sesi pendaftaran itu kan.
jadi, aku saya terus bertanyakan dia.
Diapun nampak begitu blur.
Nampak sangat tak tahu apa-apa.
Jadi akupun terus tarik dia keluar baris.
Bertanya pula di kaunter 9.
Rupanya adikku kena ke kaunter 1 di luar untuk ambil fail oren itu.

Kaunter 1 kira2 pukul 10.15 pagi..
Lepas fail itu kubuka maka bermulalah kisah hidup yang panjang dan penuh berliku KAMI BERDUA.
(KAMI bukan dia seorang sebab sebagai kakak yang pernah ada pengalaman mendaftar di IPT sudah tentu saya perlu tolong dia).

Dalam fail tu, ada terlalu banyak borang yang perlu di isi.
Untuk aktiviti isi borang-borang pun dah makan sejam.

Kaunter 9 (silap kaunter sebenarnya) kira2 pukul 11.15 pagi..

Pukul 11 lepas dah habis mengisi borang, saya ke kaunter 9 itu semula.
Rasa blur lagi.Lalu, sayapun bertanya kepada cikgu yang jaga kaunter.
Dan diapun bagi tahu yang kaunter 9 itu kaunter terakhir yang perlu pelajar pergi.
Mula-mula kena ke kaunter 2 diikuti 3, 4, 5 dan seterusnya sehinggalah kaunter 9 tu.

Kaunter 2 kira-kira pukul 11.25 pagi..

Selepas mengangguk faham, ku suruh adik ke kaunter 2 yang kosong.
Rupanya kaunter itu untuk ambil kad matrik sahaja.
Patutlah tak ramai orang.

Kaunter 3 kira-kira pukul 11.30 pagi..

Azab kedua kami bila mula beratur di kaunter 3.
Punyalah panjang barisan macam keretapi.
Ada 2 barisan sebenarnya. Satu pendek dan satu lagi panjang sampai menjadi bentuk L.
huhu~
Adik pula beratur di barisan panjang.
Oleh kerana nak cuba tolong adik ,sayapun beratur secara solo di barisan pendek.

Tengah beratur baik punya saya terdengar perbualan makcik2 di tepi saya.
Katanya, boleh bayar di kaunter 4,5 dan 6 dulu sebelum ke kaunter 3. (tak payah ikut turutanpun).
Cuma bila nak ke kaunter 7 kena selesaikan dulu kaunter 1-6.

Kaunter 4-6 (adik pergi sendiri) kira-kira pukul 2.00 petang

Dah pukul 2 petang tu.
lambat sangat dah rasanya.
Sayapun sebagai kakak yang baik panggillah adik saya itu dan minta dia pergi selesaikan urusan di kaunter 4-6 dulu.
Saya cakap yang saya akan beratur bagi pihak dia di kaunter 3.
Diapun menurut sahaja. (baik sahaja perangai sebab ikut cakap tak degil)
Lepas selesai urusan di kaunter 4-6, diapun berbaris bersama saya di kaunter 3.

Kaunter 3 kembali kira-kira pukul 2.30 petang

Di sini barisan dah pendek.
Hanya ada lebih kurang 12 pelajar depan kami.
Dan tak ada masalah.
Di situ melayang RM75 .
Habis di kaunter 3 terus lompat ke kaunter 7.

Kaunter 7 kira-kira pukul 2.45 petang

Kaunter 7 ni tempat nak daftar kursus.
Cikgu yang jaga kaunter itu akan jadi cikgu adik saya juga nanti.
Di sinipun ada masalah.
Cikgu tu check ada satu salinan yang tak cukup untuk lengkapkan urusan pendaftaran di kaunter 9 nanti iaitu salinan IC adik (kenapalah dia bawa 1 sahaja salinan sahaja dari rumah?).
Sepatutnya dia bawa lebih salinan IC.
So, tambah kerja pula sebab kena beratur di kedai fotostat.
Punyalah ramai manusia yang beratur.
Untuk fotostat pun dah makan 30 minit.

Inilah tempat adik daftar kursus. Kursus Air Cond

Kaunter 8 pula kira-kira pukul 3.25 petang.


Urusan di kaunter 8 pula bermula.
Saya ingatkan urusan di sini mudah sebab adik dah buat akaun di rumah tapi rupanya tidak.
Adik buka akaun konvensional sedangkan requirement IKM akaun Islamic.
Tak pasal-pasal kena buat akaun baru di situ.
Makan masa lagi.
Sebetulnya memang patut kami geram sebab dalam surat tawaran tu tak ada pula mention bukan akaun jenis apa dan biasanya orang prefer akaun konvensional.
So, hati ada ada sedikit bengkak la sebab mereka bagi maklumat tak cukup dan membuatkan kami kena buat double job pula.
huhu~
Abang saudara, Ayah dan emak sedang tunggu adik. Belakang mereka itu kaunter 8 tempat buat akaun. Baju biru tu semua pekerja bank.

Kaunter 9 kira-kira pukul 3.45 petang


Masa ini saya dah mula tengok dewan kosong.
Dan masa ni saya ambil gambar dalam dewan tu.
Siap snap gambar jam dewan sekali as a proof.
Kasihan adik saya.
Ingatkan datang awal dapatlah settle kan awal.
(err..tak adalah awal sangat tapi tak lambat. Ada yang pukul 12 baru nak mula register tapi cepat sahaja mereka habis. Pelik dah ni).
Adik sedang disoal siasat oleh kakak kaunter (cikgu juga tu..)

Nampak tu dah pukul 4 masih tak selesai lagi ke? haiya~

Lepas sesi pendaftaran, kamipun meninggalkan dewan.
Haa..masalah tak berhenti setakat iu sahaja.
Ada lagi sambungannya.
Tunggu~~~

13 comments:

Sharinginfoz said...

teringat masa daftar...... seronok gak kan

Iron Baby

noorafzan.blogspot.com said...

haha..seronok juga walaupun ada rasa cam terbakar kat kaunter 3 tuh.

fasham said...

wah sampai cenggitu ye...nasib baik...saya tidak susah mana pun time adik mendaftar..smooth je...sejam semua dah settle...

saya_arief said...

banyak giler kaunter dye..

noorafzan.blogspot.com said...

tiha..
hoo..ye ke?
adik awak daftar di mana?

saya_arief..
itulah.
sepatutnaya kaunter 3-6 tu gabung sekali sahaja( semua pun untuk bayar yuran)
Lepas itu buka banyak kaunter.
Kan jimat masa!

miss lolly a.k.a luvfareda said...

semoga berjayaaaaaaaaa utk adik kamu :))

noorafzan.blogspot.com said...

miss lolly..
thanks =)

Izzlin said...

urusan pentadbiran kurang cekap neh

noorafzan.blogspot.com said...

betul!

fiD said...

yang penting akak ni rajin, hohoo

Tupperware Lover said...

mak aiiiii.. jenuhnya nak register gitu. sib baik ada kakaknya yg concern :)
jom! jenguk katalog tupperware pra ramadhan murah2 sangat dan segala macam sale tupperware yg ada di blog saya :) comey2 belaka :)http://tupperwarefactory.blogspot.com

Faarihin said...

teringat masa daftar sijil dulu.. ada gak pengalamn yg tak leh di lupakan.. hehehe.. wah panjang citer akak.. ada smbungan lagi? cepat2 smbung tak sabar nk baca ni.. huhuhu.. (^__^)

noorafzan.blogspot.com said...

fiD..
ahaha..
sayang adek punya pasal..=)

tupperware lover..
thanks dear.
orait, ti saya pi blog.

faarihin..
hehe..
mmg pengalaman yang sukar dilupalah.
hehe..
orait nanti saya update.

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics