Followers

Wednesday, June 16, 2010

Kereta oh kereta bila nak claim insurance!

AF bukan nama sebenar siapa?

"saya"
dia sahut.

Noor Afzan pula siapa?

"saya"
saya pula sahut.

Pemandu siapa?

"saya"
dia sahut.

Pemilik kereta siapa?

"saya" saya pula sahut.

"Ada saman?"

"tak ada"
serentak kami berdua jawab.

"Ada pernah accident?"

"tak pernah"
dia jawab.
(ok, saya tak jawab sebab saya pernah accident dulu. Senyap sudaaa~)

"Kete baru lagi tu."

"tu la tak sampai setahun lagi"
dia jawab lagi.
Saya kat sebelah sayu je dengar.


"Jarang bawak ke kereta tu?"

" selalu je bawa, kenapa?"
saya pula musykil bertanya.

Orang sales tu tak jawab tapi dia terus cakap mileage dah 20017 km.
Ok saya faham dah kenapa dia tanya soklan tadi.
Sebab mileage kereta baru cecah 20000km walaupun dah hampir setahun guna.

Saya mengaku baby oren tu tiap2 hari saya guna tapi lebih banyak di parking daripada di pandu.
Takat bawa pergi kerja, balik kerja. (estimate pergi balik sehari 40km sahaja)
Cuma kadang2 sahaja bawa jalan jauh sikit.
Tu yang mileage tak cepat naik.


"Minyak dah E tu, blinking dah. Boleh saya tahu sejak bila dia mula blinking?"

"sejak bila ek?. Baru jugalah. Masa dah dekat dengan tempat ni baru dia blinking."
dia jawab sebab dia yang pandu kereta tu ke sana.
Saya bawa kereta lagi satu.

"nampaknya kami kena isi minyak tu nanti sebab lepas dah baiki kami akan test drive pula. Saya kenakan RM20.00 ye nanti."
La, itu rupanya yang cuba dia nak sampaikan. Takpelah, apalah sangat RM20.00 tu kalau nak banding dengan nilai yang ditanggung untuk baiki kerosakan kereta tu.

"berapa lama ye nak siap?"
dia berbahasa bahasi dengan orang sales tu.

"Biasanya 2 minggu cam tu tapi bila awak cakap ada melibatkan kecederaan pada orang ketiga, mungkin ambil masa sikit. Dalam 3 minggu lebih macam tu la."

"Ooo.... "
tanda faham la tu.

Tu antara perbualan yang saya ingat masa berurusan untuk report claim insurance di Perodua Service Centre.
Dinasihatkan kalau invole in accident, consult terus dengan Perodua Service Centre (bagi pengguna kereta Perodua) sebab memang terjamin cepat dan selamat.
=)

So, saya tak ada kereta la selama lebih kurang 4 minggu dari sekarang.
Akan rindulah kat dia ni.


Nasib baik ada kereta extra di rumah.
nampaknya saya akan berlumba di jalan guna kereta kecil la.
Kelisa my sis jadi galang ganti.
Seronok tu naik kereta kecil.
Senang nak nyelit. kuikui~

4 comments:

fasham said...

owh ok lah tu..3 minggu tapi garang betul cara dia tanya soklan...haha ohya 3week ok lah time mak saya accident dulu lg la dia janji 3 minggu tapi jadi 2 bulan...pastu dpt tebus minyak untuk 20hari jer udhlah 2bulan x der kete...

Aidy Shahiezad said...

hurm.. nie la masenya nak trus tukar wajah keter tue trus jadik lagi sporty... kaler dah chantek dah tue... hehehe....

visit my latest entry:
http://aidyshahiezad.blogspot.com/2010/06/pencuri-sembunyi-pencuri-bersiri.html

noorafzan.blogspot.com said...

faye..
papehalpun, lepas anto kena follow up hari2.
kalau tak, lambat la.

Aidy...
tak nak lagi la bro.
baru masuk setahun.
kalau nak pun tunggu la 3-4 tahun.
baru berbaloi.

renny said...

Hi, salam kenal.
Silahkan kunjungi informasi tentang berbagai karya ilmiah dari kami
http://www.unand.ac.id/arsipua/abstrak/

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics