Sekarang ni saya gemar godek2 berita di yahoo..
Macam menarik sahaja kan..
So, here I want to share info with you all especially if you all not a boss..
And of course got a boss at your workplace..
Ada 7 perkara yang kita tak patut cakap depan boss..
Haaa..kalau cakap juga memang berbahaya la kan..sebab boss mempunyai pandangan yang berbeza daripada kita as kuli. Sesetengah ayat yang kita rasa 'biasa je' tapi bagi boss lain..
Haa..jangan sampai boss kita pikir kita ni tak mampu nak handle job dengan baik dan anggap kita tak berminat dengan kerja kita..
So, saya nak list kan 7 perkara tu secara ringkas sahaja.
1) "That's not my job."
Kebanyakan boss menganggap kerja kita ialah merangkumi apa yang dia arahkan..So, thick twice k before cakap..
2)"It's not my problem."
Ok ni pun sama..Bila kita cakap macam ni seperti kita tak ambil peduli pasal problem yang berlaku dan seolah2 kita tak sayangkan company tuh..(itu pandangan seorang boss k..)
3)"It's not my fault."
Kat tempat kerja memang selalu je berlaku macam ni..Semua saling salah menyalah antara satu sama lain bila berlaku problem. Sepatutnya cari je cari nak solve problem tu together..bukannya bergaduh cakap ni bukan salah kita..past is past rite..yang penting future..
4)"I can only do one thing at a time."
Biasanya boss prefer staff yang ada multitasking skills. Boleh buat bermacam kerja dalam satu2 masa. Kalau anda complain kepada boss yang anda tak mampu nak handle lebih dari satu kerja di satu2 masa maka anda dalam bahaya!
5)"I am way overqualified for this job."
Berlagak tak bertempat. Merasa diri terlalu bagus untuk buat kerja yang boss bagi padahal staff yang sama level dengan anda tak pernah complain pasal kerja tersebut. Bukan sahaja boss tak suka, staff2 lain pun meluat..
6)"This job is easy! Anyone could do it!"
Yang inipun sama..berlagak juga. Bila dapat kerja, bagi tahu boss kerja tu senang sangat atau dalam erti kata lain macam buat kerja bodoh..Kalau dapat kerja yang kamu rasa macam kerja bodoh, kamu buat sahajalah tanpa banyak soal. Bersyukur sahajalah dengan mengharapkan lain kali dapat kerja yang lebih mencabar.
7)"It can't be done."
Lagi satu kalau boss tanya something yang anda tak ingat, lupa, taktahu atau minta kamu lakukan kerja yang sukar atau mustahil untuk diselesaikan..
jangan cakap " saya tak tahu/ ia mustahil untuk dilakukan" tapi cakap " nanti saya check/nanti saya cuba cari penyelesaiannya"
(itu experience saya sendiri la kan.. sebab boss memang paling2 benci kalau pekerja simply jawab tak tahu/kerja ni mustahil untuk dilakukan sedangkan dia patut ada effort untuk cari atau check apa yang boss mahukan dan cuba cari penyelesaian)
Kalau nak godek dengan lebih lanjut sila ke sini :
Macam menarik sahaja kan..
So, here I want to share info with you all especially if you all not a boss..
And of course got a boss at your workplace..
Ada 7 perkara yang kita tak patut cakap depan boss..
Haaa..kalau cakap juga memang berbahaya la kan..sebab boss mempunyai pandangan yang berbeza daripada kita as kuli. Sesetengah ayat yang kita rasa 'biasa je' tapi bagi boss lain..
Haa..jangan sampai boss kita pikir kita ni tak mampu nak handle job dengan baik dan anggap kita tak berminat dengan kerja kita..
So, saya nak list kan 7 perkara tu secara ringkas sahaja.
1) "That's not my job."
Kebanyakan boss menganggap kerja kita ialah merangkumi apa yang dia arahkan..So, thick twice k before cakap..
2)"It's not my problem."
Ok ni pun sama..Bila kita cakap macam ni seperti kita tak ambil peduli pasal problem yang berlaku dan seolah2 kita tak sayangkan company tuh..(itu pandangan seorang boss k..)
3)"It's not my fault."
Kat tempat kerja memang selalu je berlaku macam ni..Semua saling salah menyalah antara satu sama lain bila berlaku problem. Sepatutnya cari je cari nak solve problem tu together..bukannya bergaduh cakap ni bukan salah kita..past is past rite..yang penting future..
4)"I can only do one thing at a time."
Biasanya boss prefer staff yang ada multitasking skills. Boleh buat bermacam kerja dalam satu2 masa. Kalau anda complain kepada boss yang anda tak mampu nak handle lebih dari satu kerja di satu2 masa maka anda dalam bahaya!
5)"I am way overqualified for this job."
Berlagak tak bertempat. Merasa diri terlalu bagus untuk buat kerja yang boss bagi padahal staff yang sama level dengan anda tak pernah complain pasal kerja tersebut. Bukan sahaja boss tak suka, staff2 lain pun meluat..
6)"This job is easy! Anyone could do it!"
Yang inipun sama..berlagak juga. Bila dapat kerja, bagi tahu boss kerja tu senang sangat atau dalam erti kata lain macam buat kerja bodoh..Kalau dapat kerja yang kamu rasa macam kerja bodoh, kamu buat sahajalah tanpa banyak soal. Bersyukur sahajalah dengan mengharapkan lain kali dapat kerja yang lebih mencabar.
7)"It can't be done."
Lagi satu kalau boss tanya something yang anda tak ingat, lupa, taktahu atau minta kamu lakukan kerja yang sukar atau mustahil untuk diselesaikan..
jangan cakap " saya tak tahu/ ia mustahil untuk dilakukan" tapi cakap " nanti saya check/nanti saya cuba cari penyelesaiannya"
(itu experience saya sendiri la kan.. sebab boss memang paling2 benci kalau pekerja simply jawab tak tahu/kerja ni mustahil untuk dilakukan sedangkan dia patut ada effort untuk cari atau check apa yang boss mahukan dan cuba cari penyelesaian)
Kalau nak godek dengan lebih lanjut sila ke sini :
7 comments:
kan tak pasal2 kena get out of here pula....
Jom Menyelam
Tak Ada Duit???
.x sbr nk keje!
ekot perintah boss...;(
sy takkan ckp cmtu kt dpn diorg.. hehe. tanx! ;D
sharinginfoz.
haha..
tu yangtak best tuh..
sayang kerja..kena sayang boss juge..=)
intan..
amboih..
sabar2..
time belajar ni enjoy k..
dahj kerja nanti dah takleh nak enjoy sgt..=)
su'aidah.
betul2..
ikut cakap boss..
actually...
tujuh2 dah pena buat... hehehe...
nasib ler boss dpt staff degil cmnie.... ;)
Post a Comment