Followers

Tuesday, November 23, 2010

Tips Perkahwinan : Operasi mengira budget!

Korang kalau nak buat apa-apa yang pakai duit mesti korang buat kira-kira atau dalam bahasa omputehnya budget kan? Betul tak? Contoh paling mudahlah kalau korang nak masuk semester baru kan mesti korang akan kira-kira budget perbelanjaan yang korang perlukan sementara nak tunggu PTPTN atau duit scholar korang masuk. Ke korang memang tak kira dah? Asal habis sahaja terus call mak pak minta masukkan duit dalam akaun. (Err..macam pernah buat sahaja perangai macam gini dulu..)

Takpun kan kalau korang nak pergi shopping makanan, kudapan, mekap, shampoo, sabun, ubat gigi serta segala benda yang korang gunakan bila tinggal di asrama mesti korang kira-kira dahulu kan supaya duit yang korang bawa nanti cukup untuk beli barang-barang tu.  Kalau pergi naik teksi kenalah masukkan cost transport juga kalau tidak kena excercise balik jalan kaki pula kan. Macam ku dulu Taman U dengan UTM tak jauhpun. Kalau ditakdirkan kena jalan kaki balik pun redha sahajalah. (Macam ada pengalaman pula kan.?.=))

So, kalau nak kahwinpun kenalah juga kira-kira budget. Tapi kan kadang-kadang rasa macam bahaya bila kita kira-kira sahaja budget tu macam terlebih pula daripada actual savings yang kita ada. Hoo..rasa macam nak nangispun ada. huhu! Tapi korang kena pastikanlah budget yang korang draft itu biarlah yang paling maximum.

Then, kalau rasa budget yang korang draft itu melampau-lampau tingginya, korang kena fikirkan alternatif sama ada mengurangkan budget ataupun menambah savings. Uuu..I choose first option!.
Tapi nak kurangkanpun biarlah reasonable. Try dapatkan pakej/barang yang paling murah. Contohnya kalau barang-barang hantaran seperti kasut, handbag, perfume dsb tu better beli masa ada OFFER, MEGASALE, jualan hujung tahun. Haaa..dapatlah saving banyak kan!.

Lepas itu untuk pakej photoghrapher better korang carilah yang ‘baru nak naik’ punya. Kalau cari yang dah well known harganya memang mencanak-canaklah kan. Tapi kena pastikanlah quality gambar dia ‘kena’ dengan jiwa korang. Jangan disebabkan nak cut budget korang pun hentam keromo sahaja ambil pakej yang tak berkualiti. Bak kata orang kahwin ini sekali sahaja bai seumur hidup.

Samalah dengan pakej pelamin, baju dan mekap. Kalau boleh ambil pakej yang cover pelamin, mekap dan baju sekaligus. Confirm jimat punya! Dan nak caripun tak susah sebenarnya, korang boleh survey dengan kawan-kawan, jiran-jiran, makcik pakcik korang yang dah/akan kahwin dalam masa terdekat ini pakej apa yang dorang pakai untuk majlis diorang. Itupun kalau korang berkenanlah kan.

Macam sayapun telah berkenan dengan pakej yang salah seorang kawan saya ambil. Saya pernah update pasal majlis dorang di SINI. Rupanya pelamin kreatif itu adalah termasuk dalam satu pakej wedding dia (termasuk baju dan mekap). Korang tengok sendirilah betapa cunnya baju pengantin. Terus terjatuh cinta you.

Ok rasa macam dah panjang lebar penerangan saya pasal tips perkahwinan mengira budget. Padahal baru sahaja Ahad hari berbincang dengan incik tunang pasal budget ini. Masa itu memang rasa macam nak *pengsan sahaja sebab barulah sedar betapa tingginya kos nak mendirikan masjid zaman sekarang. Semua ini atas desakan budaya dan arus kemodenan. Member saya kata semua ini DUNIAWI BELAKA. Tapi itulah nak tak nak kena buat juga kan. Takkan nak nikah gantung sahaja kan. Semoga urusan kami dipermudahkanNya. Aminn..

p/s: Ahad lepas ternampak ada banner jualan gudang Off sampai 90% tilam/katil di area Subang tapi dia buat 11/Dec/2010 sahaja. Sehari sahaja ke? Nanti saya check baliklah. Kalau murah memang saya nak pergi beli satu! Kan saya pernah cakap yang bilik saya dah tak ada katil. Sob Sob!

12 comments:

Ayu Zan said...

hik3..
maklum la da nak kawin..
entry akak semua berbaur perkahwinan.
tp seronok gak baca.
yela..
1 fine day msti akan hadapi jugak kan..


Mari Berbicara Hati Ke Hati :
Terima Kasih Cinta

suffer8zine said...

wahhh menghitung hari :P

Terkini : Wanita Paling Rendah Di Dunia

Nur Mudrikah said...

waa..besnye dah nak kawen.,
nmpaknya skang kena gak belajar saving..hihi

semoga dipermudahkan segala urusan..amin

noorafzan.blogspot.com said...

aYu..
haha..
tu la pasal.
nak kawen lambat lagi tapi kenalah prepare dari sekarang kan.
dalam masa yang sama share juga tips dgn orang lain macam awak la ayu.
lambat laun kawen juga nanti kan.
=)

suffer8zine..
haha..
menghitung sangat ni.
sampai tak terhitung dah.
huhu~

noorafzan.blogspot.com said...

nur mudrikah..
hehe..
tq sis..
yer..mmg dah menyimpan tapi rasa cam terlewat beringat je.
kalau awal2 dah start saving mesti tak fenin cam skang ni ha..

darkbatman said...

nt krismas sale gile punye..so, jgn lupe gi shopping yer..

Tuan Din said...

agak2 nak kawin yg no 2 kena wat budget cam nie jugak ke?

hehehe

Mario said...

betul tu...skrg baru tau kan...hehe
anyway...semoga semuanya dipermudahkan yer...

Unknown said...

SALAM,
BAGUS N3 INI MEMBERIKAN PANDUAN KPD MEREKA YANG BERKENAAN. TAPI BAGI LF, SETAKAT MEMBACA UTK PENGETAHUAN JE !

noorafzan.blogspot.com said...

aie..
ahah..
mesti2..
=)

tuan din..
amboi..ada niat ke?

mario..
tq..betul2..
kena kat diri sendiri baru tau..

LF..
eheh..
panduan tuk anak2 LF ke..

Cik Siti Hajar said...

hehehhe... kalau nk kawen benda utama sekali mesti pasal bajet kan??
huhuhu;p

noorafzan.blogspot.com said...

butterfly..
betul tuh..!!

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics