Followers

Thursday, November 11, 2010

Dugaan : Mak masuk hospital part 2

Salam to all.
Terima kasih kepada rakan-rakan blogger yang memberikan komen, ucapan, doa dan nasihat kepadaku berkenaan sakit mak dan juga perancangan untuk berkahwin tahun depan. Bila tengok mak sakit macam ini biasalah hat ianak mana yang tak tersentuh kan. Lagi-lagi bila mak cakap;

"sakit ini mak sahaja rasa, korang tak rasa dan korang takkan faham"

Saya memang automatik jadi speechless bila dia cakap macam tu atau paling-paling pun saya akan slow talk dengan dia macam ni.

"takpe la mak, nak buat macam mana. Dah nak sakit. Mak sabar sahajalah ye"

Malam sebelum dia kena masuk wad, sekali lagi bersuara.

"Mak selalu sahaja sakit. Orang lain sakit diabetes juga tapi tak adalah macam mak ini sampai rasa sejuk semacam, kaki sakit berdenyut-denyut, kaki bengkak."

Mak merujuk pepada makcik saya yang juga menghidap penyakit yang sama tapi kaki dia tak pernah bengkak macam mak. For your information, 5 years ago (ecewahh..berabuk pula dia speaking..) mak saya dah pernah melalui pengalaman sama. Masa itu kaki kiri dia memang dah teruk bernanah dan perlu dibedah. Nasib baik tak kena potong kaki. Doktor cuma membuang daging kaki yang tak sihat itu sahaja. Sekarang ini infection tu berpindah ke kaki kanan pula dan di kedudukan yang sama pula tu. huhu.

Tapi sebab kali ini ayah bertindak pantas, maka doktor cakap hanya perlu ditahan di wad untuk diberi injection supaya bengkak kaki jadi surut dan doktor boleh kawal sikit pemakanan mak supaya tak makan makanan manis-manis. So, gula dalam darah itu bolehlah dikurangkan. Tapi since mak masuk hospital swasta memang mahal lah kosnya. Nasib baik ayah kerja kerajaan. Dapatlah dia melangsaikan bil ini nanti secara potongan gaji bulanan.

mak sedang bermanja dengan ayah di wad kecemasan malam tadi.

Oh ya, saya mencuba kaedah mengupdate blog menggunakan email. So, bermula daripada entry sebelum ini Dugaan : Mak masuk hospital part 1, saya update thru email. Nampaknya macam berkesan sahaja. Cuma saya tak dapat nak baca kalau ada komen-komen daripada rakan-rakan sehinggalah saya jumpa PC. Buat masa ini saya terpaksa update entry thru handphone. Pasal planning perkahwinan itu, saya tolak tepi dahulu untuk fikir buat masa ini sehinggalah mak sembuh. Setakat ini keadaan mak terkawal. Alhamdulillah.

Sekali lagi saya memohon jasa baik kawan-kawan untuk mendoakan kesihatan mak saya, Norzam binti Said. Dengan harapan semoga dia cepat recover dan cepat boleh discharge daripada hospital.

p/s : hari ini tak ada gambar baru. So, recycle gambar part 1 sahajalah ye. Nanti kalau berkesempatan saya nak tunjuk macam mana keadaan kaki mak.

Update terkini pukul 10.30 malam: 
saya baru pulang dariapda melawat mak di hospital. Alhamdulillah berkat doa dan kasih sayang anda semua mak saya telahpun pulih daripada demam menggigil badan. Dia juga bagitahu kakinya sudah tidak rasa sakit bisa. Tapi dek kerana bengkak di kaki still tak hilang dan dan tahap gula dalam darahnya still melebihi tahap bahaya iaitu masih tahap 15 (orang normal antara 4-5 sahaja manakala mula bahaya ialah 7). Selagi tahap gula dalam darah mak tak turun ke paras normal maka selagi itulah mak akan terus di tahan di wad.


Satu sahaja yang buat kami masih risau. Mak masih lagi belum 'lalu' makan. Tak ada selera. Dan terbaru ayah saya berjangkit demam dengan mak pula. huhu. Tapi ayah bertindak pantas. Terus dia telan ubat untuk elak demam berterusan. Saya juga tak perlu tidur di wad sebab keadaan mak sudah stabil. Tapi tetap kena pergi hospital juga esok selepas kerja. Doakan urusan saya dipermudahkan esok dan doakan juga mak saya dapat recover cepat daripada penyakit yang dihadapinya ini. Terima kasih =)

14 comments:

Mrs Nurul said...

BERSABARLAH ZAN, AKU HARAP MAK KO TABAH. SEMOGA SAKIT CEPAT SEMBUH, DAN ALLAH PERMUDAHKAN SEMUA URUSAN YG FAM KO LALUI..SENTIASA ADA UTK MAK KO OK..

suffer8zine said...

semoga mak cepat sihat

Terkini : Contoh Gurauan 'Manja'

. said...

semoga cepat sembuh.

noorafzan.blogspot.com said...

neon,
thanks tau.
Aminn...kan doa mu.

suffer8zine..
terima kasih =)

nizamsani..
tq =)

AtieAbid said...

afzan sabar ek. dugaan utk afzan dan family. apapun afzan kena kuat demi mak afzan.

semoga mak afzan cepat sembuh tau. amin..

CT said...

MOGA CEPAT SEMBUH...DOAKAN MAK YA...

Unknown said...

salam singgah..

kesiannya.. kakyong doakan semoga mak noor afzan cepat sihat.. ayah noor tu mungkin tak cukup rehat, tu yg dapat demam...

noor pun kena cekal juga,,

http://www.kakyong.com

ISA said...

Salam,

Gua sekeluarga pun mendoakan semoga bonda lu cepat sembuh.

Harap bersabar...

noorafzan.blogspot.com said...

Atieabid..
terima kasih.
kami sekeluarga redha.
dan sanggup buat apa sahaja untuk mak.

CT.
Terima kasih =)

Kakyong..
betul, mmg ayah tak cukup tidur.
siang pula dia ada kursus.
tu yang demam.

bro Isa..
terima kasih bro.
=)

MOFASAD said...

semoga mak jadi kuat balik!

Hazzy Ishak said...

semoga mak cepat sembuh

Sharinginfoz said...

memang penting kan awal2 lagi pergi

eiela said...

tinggi tuh kadar gula dia, berbelas-belas. semoga mak akak cepat sembuh dan cepat keluar hospital.

aiDieNa said...

Alahaiii.. faham sangat perasaan tu.. bila mak pak sakit.. hati anak akan turut sakit.. macam tu juga lah hati mak pak bila anak² sakit.. sedih.. risau.. tak keruan..

Sabar yer Afzan.. akak doakan Makcik Norzam binti Said cepat sembuh.. Amin...

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics