Followers

Thursday, November 4, 2010

Penjelasan : Bukan saya tak sayang ibu tapi...!

Saya tulis entry ini sebab nak clear kan rasa serba salah saya pada komen bro Isa dalam entry sebelum ini.

Terlebih dahulu saya mengaku yang saya bukanlah anak yang cukup baik untuk mak. Saya memang selalu sahaja lemah bila dia minta itu dan ini lagi-lagi bila dia sakit. Adatlah perasaan macam itu kan. Memang masa awal-awal dahulu saya memang menentang habis bila dia minta makan yang bukan-bukan. Tapi, memang mulut mak manis sangat sampai sayapun kalah. Bila minum di kedai dia akan order teh tarik di kedai mamak. Kalau tak manis dia sendiri akan minta pekerja di situ tambah susu bagi manis. Apalah si anak ini mampu nak kata kan. Ayah saya sendiripun jenis tak sampai hati macam saya.

Lagipun kami semua bekerja dan langsung tak ada siapa layan dia seharian di rumah. Bila balik malam barulah ada masa sikit. Itupun sikit sahajalah. Siang dia memang kurang makan sebab tak ada apa yang dia nak makan. Selera dia pun agak tinggi. Lauk mesti yang baru masak panas-panas baru dia makan. Kalau stok yang masak malam lepas itu masuk peti esokkannya memang dia tak lalu makan sudah lauk itu.
Pasal pesanan bro itu "Sometimes you must be cruel to be kind" biar saya ulas sikit.
Sebelum ini, saya memang jarang nak beli apa yang dia minta beli lagi-lagi yang manis-manis. Dah cukup cruel sudah. Dalam rumah itupun saya rasa sayalah yang paling cruel (degil) sekali untuk bagi mak makan manis. Tapi bila dia sudah sakit dan tak lalu nak makan, sudah tentulah sebagai anak ku akan cuba penuhi kehendaknya. Fahamilah situasi anak ini.

Tapi ternyata saya salah faham juga. Sama macam Bro Isa saya ingat mak saya yang nak makan kuih itu. Tapi sebenarnya mak saya suruh beli untuk hidangkan pada abang ipar dan kakak yang akan datang melawat malam itu. Balik sahaja rumah saya suakan pada dia kuih itu tapi dia suruh hidang untuk orang lain. Begitu mulianya hati seorang ibu kan. Sakit-sakitpun still semangat untuk entertain orang lain.

Akhir kata,
SIAPA TAK SAYANG MAK KAN!
Semoga entry ini dapat menjernihkan apa yang keruh. Bro Isa, terima kasih atas ingatan anda itu.

23 comments:

ISA said...

Salam Afzan;

Komen tersebut berdasarkan ayat lu dlm n3 sebelum ini;

"Dia pesan minta belikan kuih Tepung Bungkus. Err..korang tahu ke kuih itu macam mana? Errmm.. kuih tu bungkus ala-ala lepat pisang. Tapi kaler dia putih dan rasanya ala-ala kuih tepung pelita tapi ada inti kelapa parut sama gula melaka. Kuih ini jarang jumpa tapi kat cafe office saya ada jual. So, tadi sudah beli RM2.00. Makan puas-puas ye mak?"

Lain kali tulis biar teghang (ajuk dialoq P.ramlee). hahaha.

Setelah baca penerangan tersebut, alhamdulillah dan baguslah macam tu.

Harap maklum.

ISA said...

ooppsss... takda apa yang keruh cik adik oooiii..., gua sekadar ingat mengingati sesama muslim, jangan gabra...

Perbezaan umur lu dgn gua (mungkin) jarak 25 tahun, gua dah ada anak 5. Ramai kalangan member2 gua yang dah padam dengan penyakit2 nih...

Jadi berpantang makan/minum selagi boleh, pesanan ni bukan buat mak lu sahaja, tetapi buat semua termasuk diri gua sekali.

Semoga, mak lu sihat sejahtera dan lu menjadi anak yang solehah.

Amin...

suffer8zine said...

mak ai komen panjg2 ni :P

Terkini : Katak makan tikus

Iman said...

Semoga mak awak cepat cembuh....

Hunny said...

Salam sis,

Hanya yang mengalami akan lebih mengetahui keperluan mak masing-masing. :)

Hazzy Ishak said...

saya pun sayang mak saya

noorafzan.blogspot.com said...

Isa..
betul.
memang masa itu saya tak fikir apa dah melainkan nak gembirakan hati mak sahaja.
huhu~

btw, thanks ye.
bagus ingatkan sesama kita.
saya tahu bro dah tua. haha!
entah2 baya ayah saya.
=)

Untuk doa itu.
terima kasih ye.
Aamin ya rabbal 'aalamin =)

noorafzan.blogspot.com said...

suffer8zine..
haha..
tu la pasal.
=)

Iman..
terima kasih =)

Hunny..
Betul sis.
Kadang2 saya sendiri tak dapat nak selami hati mak sendiri.
huhu~

Hazzy..
tu la kan.
walau macam manapun mak kita, tetap sayang.
=)

Nur Suaidah Bachok said...

yeahhh! :) walau apapun semoga mak kamu sentiasa sihat insya'allah :D

eiela said...

saya pun sayang mak saya.. luhurnya kasih sayang seorang ibu kan. kita sebagai anak pun tak terbuat macam dia. sebab tuh darjat seorang ibu tuh tinggi nilainya. hope mak kak afzan sihat selalu.

said...

saya pun sayang mak saya....
saya cuba menjadi yg terbaik utk mak saya.....

Lady Waleane said...

semua orang pun sayang mak. hehe.. :)

MOFASAD said...

heh!

ULtradya said...

sy pon garang dgn ayah saya...sbb dalam family ayah saya yg sakit ...makan itu x boley...kolestrol kena jaga...gula kena jaga....kadang2 bila ayah suruh belikan itu ini saya beli...ada masa saya x beli...benda2 yang memudaratkan dia...tp,bila sy x beli kakak sy g beli..hehehe...so,sy lah yg jadi ank yg menghalang semuanya dlm umah tu...ayah x boley makan ni...x boley makan tu...hehehe.....tp,ayah akan makan jugak...sebab dia kata teringin....jeng jeng jeng

Kancilbiru said...

arwah abah akak meninggal pun sbb diabetes...kami adik bradik pun mmpunyai risiko tggi nak dapat sakit tu...

mmg rasa bersalah nak menolak pmintaan org tua kan? tapi kdg2 kena berkeras bila dorang sakit. takpa, lama2 dia akan biasa..

Mario said...

perghhh...kena buat penjelasan la pulak eh...tp betul la...kadang2 kita mcm tak smpai hati kan klu mak nak apa2...
apa2 pun..sis dah buat yg terbaik dah rasanya...harap2 mak cepat sembuh yer...

noorafzan.blogspot.com said...

achu..
thanks ye.
=)

eiela..
tu la..
kasih ibu membawa ke syurga
sgt agree dengan statement ini =)

Yanie..
semoga kita sama2 dapat menggembirakan mak kita.
lagi2 sebelum kita kawen kan.
=)

Lady Waleane..
betu ltu awak! =)

FARID..
Ahah!

ULtradya
hoho..
mmg garang la awak ni.
tapi betul. kalau saya tak bagi, mak saya minta kat orang lain pula.
tu payah tu.

kancilbiru..
ye, saya paling risaukan itu la.
tapi tu la. kadang2 tak sampai hati.
huhu~

mario..
ahaha..
tu la pasal.
takpe la. kena perjelas mana yang menimbulkan kekeliruan.

intanurulfateha said...

saye sayang mak saye!

Ayu Zan said...

moga mak akak sihat selalu ye~
moga mak sy sihat juga..

Anna Boleyn said...

kalau hana pon serbasalah dibuatnya...huhu

noorafzan.blogspot.com said...

intan..
mee too =)

aYu..
Alhamdulillah =)

Anna Boleyn..
tu la kan.

meo said...

anak perempuan lebh rpt dgn ibu :)

Redbloodsnow said...

tuh ar yang. sape x syg mak. klo ade yg x syg mak. mmg SAH ANAK DURHAKA :P

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics