Followers

Friday, September 24, 2010

Jalan-jalan Pantai Timur : Majlis kahwin cara kampung!

Pagi itu kami semua bangun semata-mata subuh sebelum tumbang kembali.
Tak tahulah sama ada sebab tilam empuk sangat atau mata dan badan yang terlampau penat tetapi memang tidur yang nikmat kata orang. haha!

Bila jam sudah pukul 9.00 pagi baru bangun. Woot..apa barang pergi bercuti bangun lambat?. Kami bersarapan sandwich sebelum bersiap untuk pergi rumah atuk. Ini merupakan agenda utama kami ke Pantai Timur kali ini. Lagi-lagi hari tersebut ialah hari bahagia untuk anak bongsu atuk. Kamipun gerak dengan bawa hadiah besar gitu. Kotak sahaja besar tapi hadiahnya biasa-biasa sahaja.

Gerak dalam pukul 11.00 pagi, kami ikut jalan dalam yang lalu Bukit Besi. Tapi agak seksa disebabkan beberapa kereta yang bawa kereta macam nak makan angin. Sudahlah jalan satu 'lane' sahaja dan lorong bertentangan pula kereta macam tak putus-putus. (maklumlah hari itu juga orang dah mula balik ke ke bandar untuk bekerja esokannya). Sudahnya jalan jadi sesak. Oleh kereta perempuan mengandung nak berhenti buang air, kamipun berhentilah di Bukit Besi. Punyalah ramai nak masuk toilet sampai 2 makhluk ini jadi macam gini. Punyalah letih menunggu kakak pergi toilet.hoh~

Sampai sahaja kami terus sahaja serbu masuk rumah atuk yang dah sesak dengan orang ramai.
Ini ruang dapur. Otai-otai sedang menyediakan acar sayur dan juga bahan-bahan untuk masak lauk gulai kulit rambai dan gulai daging fresh. Bayangkanlah 3 ekor lembu tumbang untuk buat majlis kahwin makcik bongsu saya ini.

Ini pula ruang tengah rumah. Punyalah ramai orang bersesak dalam ini.Memang sekejap sahaja kami di sini.
Ini wakil family daripada Kelantan pula. Mereka inipun pergi balik hari sahaja sama macam kami.

Jumpa pengantin pula. Masa ini sesi salam-salam. Bila salam akan dapat satu goodies. Sayapun salam juga. Dapatlah goodies. hehe! Makcikku muda weyh..baru berumur 23 tahun dan suaminya pula berumur 24 tahun. Dua-dua macam pangkat-pangkat adik saya tapi merupakan makcik dan pakcik saya.
Ini pula ialah bangsal tempat untuk jejaka-jejaka bekerja. Ada khemah buat air, ada khemah untuk basuh pinggan mangkuk, ada jugalah khemah untuk masak-masak.
Close up sikit tempat cuci pinggan mangkuk. Kemain rajin lagi mereka mencuci. Inilah semangat yang kita mahu. Bergotong royong. Di bandar memang susah nak jumpa semangat macam ini sudah.
Ini depan rumah atuk. Siap ada pintu gerbang lagi. Temanya oren tapi kenapa pintu gerbang ini warna putih ye?
Ruang ini pula tempat melapah lembu yang disembelih. Ini merupakan saki baki lembu yang terakhir. Sampai ke petang tak habis lagi sesi memotong daging ini ye.

Ini ruang makan. Kalau ikutkan ini khemah untuk kaum lelaki makan.

Dan ini pula khemah untuk kaum wanita makan.
Eh, tempat makan kaum wanita dah ada kaum lelaki. Haihh..almaklumlah makanan di khemah lelaki cepat habis. Lelaki kan kuat makan. erk..Laaaariikkkk!!!
Pengantin turun daripada rumah untuk menghantar keluarga belah lelaki balik. Tinggallah pengantin lelaki di situ sebelum majlis bertandang 2 hari selepas itu.

Lepas pengantin pergi, kami memang mati kutu sekejap. Makan sudah. Minumpun sudah. Sedang kami merayap-rayap kononnya nak tengok anak sedara baru lahir, tiba-tiba hujan turun dengan lebat. Kami terus lari ke rumah atuk dan lepak di atas rumah betul-betul di tepi tangga.
Tengoklah hasil selepas hujan. Habis air bertakung di mana-mana. Semua orang dah mula sentengkan kain kurung (perempuan) dan kain pelikat (lelaki). Khemah yang tadi penuh terus jadi kosong. Nasib baik sekejap sahaja hujannya.
Tak lama selepas hujan berhenti, pengantinpun kembali ke majlis. Mungkin semasa hujan tadi mereka berteduh di masjid. Mereka terus makan beradap. Lambat mereka makan. Kasihan!
Kami pula di mana semasa pengantin makan beradap? Kami makan buah-buahan di tepi tangga rumah atuk. Nak duduk dalam rumah, panas!. Rumah kampung waktu siang agak berbahang.
Atukpun join kami maka. Siap tolong kami kopekkan kulit salak kampung yang berduri halus itu.

Keadaan yang dah mula lengang. Selipar pun dah berkurang sebab ramai yang sudah beransur pulang.
Sedang enak makan-makan buah, tiba-tiba kami dipanggil. Katanya ada sesi bergambar. Sayapun terus serbu lah kan. Mula-mula mestilah atuk dan nenek dulu bergambar dengan pengantin.
Aik, pengantin lama pula yang bersanding? haha. Bukan main lagi mereka ini kan. Nenek selepas bergambar 2,3 keping terus lari. Atuk pula tak turun-turun. Macam seronok pula dia duduk di pelamin. ekekeke.
Kamipun ikut menyibuk sekali dalam gambar. Baru meriah!
Bila lewat petang, saya terus sahaja pergi solat jamak di masjid. Takut tak sempat sebab asarpun dah masuk. Kami bergerak pulang betul-betul selepas solat. Oleh kerana takut jalan sesak, kami ambil keputusan balik ke Cherating ikut jalan pantai. Maknanya kami akan jumpa Dungun dan Paka lah. Seronok sebab sudah lama tak melalui Paka yang ada Pusat pemprosesan Pertronas. Meriah dengan lampu dan api yang membakar macam obor.

p/s : Jalan itu memang tak sesak tapi banyak traffic light sebab lalu bandar kan.

7 comments:

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics