Followers

Wednesday, September 29, 2010

Orang lepas raya jadi gemuk, Kau pula jadi kurus. Apa kes?

Macam itulah respon yang saya dapat masa event 'Jalan-jalan raya dengan kawan-kawan yang kita suka'.

Seriously saya rasa macam legalah sebab sebelum bulan puasa memang rasa diri ini 'lalu' sangat makan. Dan rasa macam paling berisi dalam hidup selepas zaman sekolah. Zaman sekolah jangan cakaplah. Memang bulat betul saya lagi-lagi masa form 4. Hanya geng-geng sekolah teknik sahaja yang tahu. Masa zaman tu semua makanan yang asrama sediakan saya sumbat. Tak cukup dengan itu, masa rehat pagi memang kena makan di kantin. Dan stok makanan dalam almaripun banyak. Dengan biskut, roti, dan jem coklat. Memang heaven sangatlah first time duduk asarama itu. Sedangkan sebenar-benarnya saya tension duduk asrama sebab tak biasa kan. Saya release tension dengan makan makan makan.Kenangan yang takbulehbelah sungguh.

Lepas habis sekolah saya memang betul-betul dietlah. Tambah-tambah bila mula bekerja sebagai Sales Assistant. Masa itu saya memang kena seksi sikit (err..seksilah sangat). Padahal tak ada kena mengenapun dengan produk yang dijual. Jual alatan mekap, aksesori wanita sahajapun. Pakai cantik-cantik untuk attract perempuankah? errrk..I'm straight ok! Adoi, kelaut pula dari entry ini. Masa kerja situ masuk kerja pukul 10 balik pukul 10 juga. 12 jam sehari dan 6 hari seminggu. Gajinya memang banyak. Pernah dapat lebih seribu sebulan. (untuk lepasan SPM memang besar kot nilainya masa tu). Kerja keras dan hanya makan karipap 3 biji. Tapi saya kerja di situ hanya 3 bulan sebab dapat tawaran matrikulasi. So, tak sempat nak kurus betul la kan. Still debab la.

Masa di matrikulasi saya jadi kurus. Kurus sampai beratpun 52-53kg sahaja. Bagi saya dah cukup kurus sebab saya ini jenis berat tulang (tulang berat ye bukan malas ye!). Sangatlah suka masa zaman itu sebab zaman kurus kot. haha. Habis sahaja matrikulasi sayapun masuk U pula. Masa first year memang saya jadi bertambah kurus. Mungkin sebab kali ini betul-betul kena survive sorang-sorang di JB dan masih tak biasa. Masa itu berat saya jadi 48kg. Memang ketara betul. Tak pernah rasanya berat saya bawah 50kg sepanjang hidup sebab masa sekolah rendahpun saya dah besar (saya jenis yng cepat tinggi, darjah 6 dah tinggi lebih 1.5meter) dan beratpun dah lebih 50kg kot masa itu.

Tapi bila dah boleh adapt dengan dunia kampus, berat badan saya naik sedikit demi sedikit sampailah bila hujung semester berat dah kembali kepada berat masa di matrikulasi dahulu. Habis belajar pula makinlah naik lagi-lagi bila masuk kerja di tempat sekarang ini. Semua rakan sekerja sangatlah rajin berkongsi makanan sampai rasa macam asyik makan sahaja di office. Tapi naik tak ketaralah. Sikit sikit sahaja sampailah sebelum puasa saya timbang berat dah melampau ni sebab nak dekat angka 60 sudah. Siapa tak risaukan.

Silapnya saya minum susu tepung segera. Kononnya nak sihatkan tulang tapi dengan badan-badan sekali jadi terlebih sihat. Susu itu buat saya jadi 'selera' makan. Saya terus stop minum susu itu. Bila bulan puasa saya jadi tak lalu makan dan berat turun agak mendadak. Raya pula saya demam maka ketika orang lain enak menambahkan berat badan. saya pula menurunkan berat badan. Ada hikmah juga sebenarnya. Lepas ini kena mantain lah kan 55kg lah.

Bak kata bakal mak mertua;

'kenalah jaga. Nanti tak muat pula baju pengantin'

huhu. memang betulpun kan. Kenalah berjaga-jaga. Memang kalau kurus sangat tak cantik tapi gemuk sangatpun tak cantik jugakan.huhu~

p/s : dah mula exercise guna alat senaman macam basikal setiap hari. Selain sihat, dapat control berat badan juga kan. =)

15 comments:

Hazzy Ishak said...

hazzy ngh maintaim mkan, takut gak tak muat baju nanti.
ekekeke

- zuriey - said...

besela tu..dendam pose sebulan kot

Mario said...

hehe...bakal mak mertua...siap nasihat tuuu...

Ibu Ammar said...

bagusnya...


tapi saya ni kgkdg susah nk kontrol makan. nak2 time raya ke open house ke, haha

takpe. lmbt lg kowt kawen. ekeke

saya_arief said...

mak mertua saje je tu...
nak mesra2 ngan menantu..
;p

noorafzan.blogspot.com said...

hazzy..
maintain jgn tak maintain.
kok rasa terselera lebih tu bleh la puasa kan.
=)

zuriey..
adoi..
tu la pasal.

mario..
tu la.
malu saya.

sarah..
awak takpe.
awak kecik je.
leh maintain gitu.

saya_arief..
tu la.
pikir positif je la ye.
hehe~

shidasyakirin said...

afzan jenis badan senang naik senang turun ek..kena jaga la nampaknya..harus maintain selalu :)

yott said...

ya..mari la kita menjaga berat badan kita..

noorafzan.blogspot.com said...

shidasyakirin..
tak.
senang naik tapi susah turun =)
tapi, tak ketara sangat bila dah besar ni.
maintain 50's la.

yott..
mari mari!

Unknown said...

SALAM,
TANYA DIRI , APA YANG KITA INGINKAN ? DI SAMPING ITU NASIHAT BAKAL MAK MENTUA TU JUGAK KENA AMBIL PERHATIAN. ORANG LAMA LAH KATAKAN. BERCAKAP ITU BERDASARKAN PENGALAMAN

noorafzan.blogspot.com said...

LF..
baik.
noted!

thanks ya =)

ezany-kun said...

sy lak nak gemuk tak dpt2.. :p

aidaberdesup said...

amboi2...

meoafzan said...

ok... raye dh habis...

mse utk berdiet :p

noorafzan.blogspot.com said...

ezany..
awak, biar kurus sihat.
hehe~

aida..
hahah!

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics