Followers

Wednesday, September 15, 2010

Raya Aidilfitri 2010 : Hari Raya Pertama part happy!

Beberapa hari lepas saya ada cerita part 'sedih' raya pertama saya.
Tapi tak semuanya 'sedih' ye.
Ada juga part gembira, bahagianya.
Part paling best ialah semasa bergambar.
Dan juga semasa pergi kubur menziarahi pusara nenek kami.

Lepas sahaja sesi mengosongkan perut pagi itu, badan saya dah jadi segar.
Dengan harapan akan terus segar bugar sampai ke petang.
Selepas semua orang (kecuali saya) menikmati juadah raya pagi itu, acara raya dimulakan dengan sesi bermaaf-maafan.
Dimulakan dengan ayah, mak dan seterusnya adik beradik yang lain.
Yang bongsu dapatlah duit raya.Yang lain semuanya sudah ada kerja takkan nak minta duit raya lagi kan.
haha~
salam dengan ayah dulu..
ingat boleh dapat duet raya..tapi takde la pula.

Salam dengan mak pula.
Err..sampul tu sape yang dapat eh?

ni beratur mahu salam abang pula.

Lepas itu, barulah sesi bergambar pula.
Hanya ayah, saya dan kakak sahaja yang bertema purple.

bergambar dengan ayah. hehe.
Dengan adik-beradik.
Kakak sulung je yang tak ada dalam ini gambar.
Dengan abang ipar.
Sesi free style pula dah.
Tapi, saya adik dan kakak sahaja yang beraksi.

Tahun ini merupakan tahun penting untuk sambut raya sebenarnya.
Sebab tahun depan my sis akan beraya di Sabah ikut suami.
Dan, saya pula akan beraya ikut suami (insyaAllah)..
Sedihlah pula bila fikirkan bagaimana raya keluarga saya ini untuk tahun depan.
huhu~
Bayangkanlah bila kedua-dua anak perempuan mak tak ada bila raya.
Tinggal anak-anak lelaki sahaja.
Itu belum fikir berkenaan Ramadhan.
Selalunya saya tukang prepare sahur.
Lepas ini entah bangun sahur entah tidak mereka.
Alamak, termasuk part sedihlah pula.
Stop cerita sedih. Letak tepi sat.

Berbalik kepada cerita raya pertama, selepas sesi bergambar ayah ajak ke kubur sebab cuaca pun agak mendung dan nyaman walaupun sudah pukul 11 pagi.
Kamipun bergerak ke kubur.
Sedekahkan Yassin kepada Allahyarham nenek.
Kawasan tanah perkuburan memang meriah dengan orang yang punya tujuan sama iaitu menziarahi saudara mereka yang telah 'pergi' dahulu dijemputNya.
Ada juga orang meniaga 'bunga rampai' air botol dan juga pemungut derma.
Tak kurang juga yang meniaga aiskrim di luar pagar tanah perkuburan.
Itu yang sayapun terliur dan seterusnya membeli aiskrim tersebut.
Tak sangka pula aiskirm itu akan jadi punca part 'sedih'.

15 comments:

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics