Followers

Monday, August 30, 2010

Resipi Ramadhan : Sup Tulang versi Sempoi!

Salam satu Malaysia.
Entah kenapa tiba-tiba sahaja hari ini nak share resipi sup tulang sempoi versi saya sendiri sebab saya yang masak.
agagaga~

Bagi yang tak pernah masak Sup Tulang mesti rasa macam 'gerun' sahaja bila suruh masak Sup Tulang.
Padahal tak sesusah manapun.
Mahu cuba?
Mari-mari saya ajarkan.

http://img.photobucket.com/albums/v220/nuralisha/sup.jpg
Ini cilok google punya. Tapi sebijik camnilah rupa masakanku.

Bahan-bahan sempoi yang diperlukan.

(bahan tumis)
  1. Bawang putih 3 ulas dipotong kecil-kecil.
  2. Bawang merah atau besar 4 ulas dipotong kecil-kecil juga.
  3. Bunga lawang 2 biji.
  4. Bunga cengkih 1 biji.
  5. kayu manis sebatang.
  6. buah pelaga 1 @ 2 biji.
(bahan campak2)
  1. Halia yang dimayam atau diketuk.
  2. sup bunyut adabi (saya pakai yang ini daa..)
  3. Tulang sebagai bahan utama. (1 kg la anggaran)
(penyedap rasa)
  1. garam.
  2. ajinomoto.
  3. gula jika suka.
(penambah sedap kalau mahu)
  1. kentang 2-3 biji.
  2. bawang goreng ikut suka.
  3. daun sup, daun bawang.
Tengok pada bahan-bahanpun dah nampak mudah kan?

Cara-cara masaknyapun paling sempoi saya bagi.
  • Mula-mula, tulang direbus dengan air yang banyak (air tu akan jadi sup).
  • Rebus tulang sehingga lebih kurang setengah jam.
  • Kalau direbus dalam periuk buat sup, eloklah disejukkan dahulu sedikit selepas direbus. (saya biasanya ambil masa 30- 40 minit untuk sejukkan. Lagi lama lagi bagus dong!)
Sementara menunggu tulang yang direbus sejuk sedikit,sediakan pula bahan tumis.
  • Tumiskan dahulu bawang putih dan bawang merah sehingga hampir garing.
  • Kemudian masukkan pula bahan2 tumis yang lain.
  • Tumis sehingga garing.
  • Toskan sehingga minyak ditapis keluar.
Setelah sejuk sedikit, buka penutup periuk(alihkan terus), panaskan semula.
  • Masukkanlah sup bunyut, halia, kentang, carrot atau bawang potong jika mahu ke dalam periuk tulang yang direbus itu.
  • Renehkan sehinggalah kentang, carrot dan bawang potong menjadi lembut.
  • masukkan pula bahan yang ditumis sebentar tadi
  • Masukkan garam, ajinomoto dan gula ikut suka.(Secukup rasalah.)
  • Kemudian, tutup api sebelum masukkan daun bawang dan daun sup.
  • Siap!

Haaa..
senang tak?
sempoi kan.ehehe~
Apa lagi.
Bolehlah mencuba.

p/s: air rebusan tu anggarannya macam ni, kalau tulang tu bila masuk periuk paras setinggi 5cm dari dasar periuk, maka air perlu dimasukkan sekurang-kurangnya paras setinggi 10cm dari dasar periuk. Macam separuh-separuh la kan. =)

p/s lagi: amaran keras!! : Rebusan tulang perlu disejukkan dahulu selepas direbus bagi mengelakkan kemalangan berlaku. Tindakan membuka tudung periuk terlalu cepat boleh mengundang bahaya. Kakak saya pernah melecur di bahagian peha kerana terkena percikan sup yang meletup keluar sebaik sahaja tudung dibuka akibat tekanan dalam periuk belum habis release.

16 comments:

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics