Followers

Tuesday, August 3, 2010

Buah tampoi yang dicari-cari lebih sedap daripada dokong!

Pernah tak anda dengar berkenaan buah hutan yang sedap macam gambar dibawah ini.
Pernah tak anda tahu namanya.





Actually, sebelum ini sayapun tak tahu nama buah ini buah apa.
Tapi buah ini seakan-akan buah dokong cuma kulitnya lebih tebal dan keras.
Isinya bagi saya lebih sedap daripada dokong sebab dokong lebih kepada manis.
Manakala buah hutan ini lebih kepada masam manis.
Pergghh..tiba-tiba teringin (aiyark..dah macam orang mengidam pula)

Bila saya google nama buah hutan ini tampoi rupanya.
Dah sama pula namanya dengan nama wad sakit jiwa di Johor tu..
Buat saya rasa nak menyanyi lagu Romatika Di Tampoi nyanyian Salih Yaakob

"Taman Bahagia di Tampoi..
Membuat kita enjoy.."

Lihatlah isinya yang menggiurkan anak tekak ini.
Nasib baik belum ramadhan lagi.



Saya pernah makan masa kecil-kecil dahulu.
Tapi tahun lepas saya ada jumpa buah ini di jual di area Hulu Langat mengarah ke Sungai Congkak.
Banyak sangat gerai tepi jalan menjualnya dengan harga RM2 sekilo.
Masa itu saya ingat-ingat lupa sahaja akan keenakan buah ini.
Maka sayapun beli dalam 3 kg sahaja.

Bila bawa balik ke rumah, rupanya mak dan ayahpun suka buah ini.
Merekapun kata dah lama mencari buah ini tapi tak jumpa.
Kalau mereka tahu mesti mereka akan order berkilo-kilo banyaknya.

8 comments:

cik helena said...

uikkk takpenah tahu pon..huhu

cikpia said...

mesmang sedap buah nie.... tidak syak lagi!!!!! pos sini sket!!!

noorafzan.blogspot.com said...

cikhel..
tak penah tahu..?
tugi besor ni sis..
pi cari kat kampung2 belah2 hulu2.
sure ada.
sedap!

sofia..
haha..
tahu takpe?
tapi sekarang ini musim dia ke ek?
isk2..

Cahaya Yang Riang Gembira said...

Saye penah wat entry pasal buah ni dulu.. Ramai yang tak penah tahu psal buah ni.. Sebab mase dok sarawak dulu selalu sangat makan.. Balik semenanjung takde dah.. Sedap sangat..

hazman aka species1980 said...

rasanya .... skang nie susah nak cari buah nie... dan tak ramai yang kenal buat nie... hahahahaha.... termasuk la aku....

Nur Suaidah Bachok said...

TAK PERNAH TENGOK DAN TAK PERNAH TAHU ADA NYA BUAH INI :)

HYE SIS! :)

noorafzan.blogspot.com said...

farhana..
oo..kat swak banyak eh..
kat sini saya penah jumpa kat area hulu langat.

noorafzan.blogspot.com said...

hazman..
really..
buah ini biasanya orang asli yang jual..
=)

achu..
la..kamupun sama achu..
rugi2..

hai, lama x hupdate eh.

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics