Followers

Wednesday, February 3, 2010

Cerita budak nakal edisi semangat nak ke sekolah..=)

Pagi itu seperti biasa Minah dikejutkan untuk ke sekolah..
Walaupun rasa macam terlebih mamai, Minah tetap bangun..
Bapak dia dah hilang entah ke mana.
Dia bersemangat hari itu nak ke sekolah sebab tiada kerja sekolah yang perlu disiapkan..

Selepas bersiap, diapun keluar ke tempat menunggu bas seperti biasa..
Masa berjalan tu dia perasan sedikit kelainan..
Jalan macam sunyi sahaja..
Tiada bunyi kokokan ayam..
Tiada kenderaan atas jalan..
Sunyi sepi.
Kedai Nasi lemak Pak Ali pun masih belum dibuka..
Mungkinkah hari ni Pak Ali tak meniaga..?
Minah cuba menghapuskan rasa gusar di dalam hati..

Dia bertambah pelik apabila tiada kawan2 seperjuangan yang menanti bas.
"Aik, takkanlah cuti hari ni?, hari ni hari Selasa baru.."
Minah bermonolog sendirian.

Tindakan spontan dilakukan dengan memeriksa jam tangan di bawah suluhan lampu jalan yang berwarna oren..
"Laaa..baru pukul 5.00 pagi..patutlah"
Mesti bapaknya silap tengok jam lagi pagi ini.
Ingat pukul 6.20pagi, rupanya baru pukul 4.30pagi masa dikejutkan Minah..
Ini kes silap tengok jarum panjang jarum pendek..

Minah terus balik rumah.
Motor kapcai bapaknya sudah tiada..
Bapaknya pergi kerja awal dari biasa hari ini..

"Aku berangan sahaja kot. Ah, malaslah nak pergi sekolah kalau macam ni.Tidur lagi bagus."
Minah terus masuk rumah, landing atas sofa dan tidur dengan pakaian sekolah lengkap.

Petang itu, bapaknya mengamuk sebab Minah ponteng sekolah lagi buat kesekian kalinya.
Kedengaran Minah bersuara dalam kesakitan disebat rotan.

"Tu la bapak, kenapa pakai jam yang jarum panjang pendeknya sama panjang."

12 comments:

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics