Followers

Friday, February 26, 2010

Best ke jadi Engineer ni?

kenapa typical engineer kena pakai topi keselamatan dan tengok plan? saya tak macam ni pun.
Picture credited to http://www.thecolor.com/

Salam semua..
Dulu masa kecil, saya punya cita2 nak jadi cikgu..
Sebab, saya nampak kerja yang ada hanya cikgu.
Maklumlah dunia hanay di sekolah..
haha~

Tapi, bila besar sikit dan dah masuk alam menengah saya mula tukar plan..
Jadi cikgu ni bukan tak best tapi macam tak kena dengan jiwa..cehh~
Tambah2 bila tengok susah payahnya cikgu2 nak handle student bermasalah..
Mulalah saya fikir nak jadi lain..
Mula nak jadi peguam..(sampai form 2)
Lepas itu tukar pula kepada ahli arkeologi sebab saya suka pula subject Geografi dan Sejarah..
Tapi, bila masuk form 4 saya ambil sains stream (except bio) + akaun..
Saya mulalah suka nak jadi accountant (konon2 la)

Tapi, dah takdir pula.
Saya apply matriks untuk course account tapi dapat Physic Science..
Serius, masa mula2 belajar Fizik dan Kimia secara extreme dulu saya amat2lah tak berminat..
Hasilnya first sem amat memalukan..
Room mates saya ada 3 orang..
Semua scorer..3.5 and above..
Saya? 3.12 (ok lah daripada below 3.00 kan)

Masuk sem 2 saya belajar terima hakikat.
Dan mula minat pada 2 subjek tersebut..
Memang berusaha keraslah masa itu..
Saya dah mula tercari-cari cita2 sebenar saya..
Saya cuma ada 2 choices of courses that suit me based on 1st sem result tu..
(berdasarkan kepada carta yang dikeluarkan universiti masa pameran U di matrik saya tu..)
First is Science (Kimia or Physic) or Engineering (Mechanical or Civil)..
Range for Electrical and Electronic kalau tak silap kena 3.30 and above..
So, masa isi UPU, saya apply course2 tersebutlah..
Berkat usaha keras, sem 2 saya dapat 4 flat (alhamdulillah..)
Masa tu matrik hanya 2 sem sahaja (tak macam sekarang..)

Saya dapat masuk UTM course Engineering (Mechanical)..
Starts from that, saya tahu sayaperlu jadi Engineer..
Ya, Engineer..
Dan after habis belajar, memang saya jadi engineer..
Tapi, best ke jadi engineer..?
Actually, Engineer ni memang kena kuat dari segi technical..
Tapi sebenarnya jadi engineer ni tak sehebat doktor, lawyer atau accountant lagi2 dari segi salary..(bagi sayalah..lain orang lain pandangan k..=))
Nama memang gempak...
Tapi tanpa engineer tak adalah kereta, mesin basuh, PC, TV dan lain2..
betul tak?

Dulupun masa kecil2 saya cukup teruja dengar orang yang kerja engineer..
Rasa sangat gempak sangat..
Sampai rasa macam tak confident pun untuk jadi engineer..
Sebab itu tak pernahpun terlintas di hati masa dulu2 nak letak cita2 jadi engineer..
Tapi at last jadi juga..=)

4 comments:

ZuL said...

Engineer dan Doktor adalah kerjaya yang hampir sama. Bunyi sama gempak,kerja pn sama susah,duit pn hampir sama banyak, yang beza doktor operate orang, engineer operate machine/building.

Anonymous said...

patut ko ckp ko jd engineer tapi tak pakai topi keselamatan & tgk plan mcm dlm gmbr tu.. sbb.. ko bukan civil engineer.. haha.. gaji engineer ke 2 tertinggi weh.. huhu..

cikCOKLET:) said...

tahniahh...:))
enginr pon gji mhl la...
:)

Anonymous said...

banyak saya perhatikan, banyak artikel dan kisah yaang ditulis seakan nak bagitahu kehebatan kita masa-masa lampau, zaman persekolahan, zaman universiti, Disatu sudut lain terfikirkah kita di hujung kampung ade seorang penoreh getah yg bergelumang dgn pokok getah , susu getah tapi masih tetap istiqamah dlm pekerjaan sentiasa ingin menjadi hamba yg benar-benar takut kepada Allah (bertakwa). Mampukah kita jadi engineer yang benar, takut kepada Allah , tunduk merendah diri dan tidak minta dikenAL OLEH Manusia . Sesungguhnya manusia tdk nyata, tiada yang nyata selain dr Allah. Sesungguhnya tanamkan ujud dirimu dibumi yang sunyi dan sepi. (Jauhkan diri dr dikenal dan disanjung oleh manusia). Ambil pengajaran dari Ilmu Tasauf yg kini tidak minat dipelajari dan dihayati

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics