Followers

Sunday, July 12, 2009

Blood Donation -Phobia to Addicted..

Dulu masa belajar saya cukup takut bila dengar pasal derma darah..
Terfikir tidakkah ia menyakitkan..?
Tidakkah ia mengganggu kesihatan?..
ye la..darah keluar satu bag..
Cedera sikitpun dah pening kepala la..lemah la..
apetahlagi satu bag darah kuar..
huhu~

Tapi bile dah besar sikit.(masa kat U la nih..)
Ada la keberanian sket..
Lagipun bila pikir logik..tiada orangpun yang sakit teruk lepas derma darah..
tak ada lagi orang yang hilang nyawa sebab derma darah..
bak kata member saya..
"Derma darah je..bukan derma dara.."
ngeee~
Jadi dengan semangat berkobar-kobar..
Ditemani teman depan bilik dulu..(tak ada room mate sebab duk bilik single..)
Try la pergi derma darah..tak jauh pun..jalan kaki je dari bilik-bilik kami..
Isi la borang bagai..
lepas itu check darah..
Alahai.x lepas..hemoglobin rendah..
Terus pudar semangat nak derma..
Tiap kali ada program blood donation mesti x mau join dah..

Bila dah besar banyak..(ah abes belaja..n dah kerja..)
Rasa cam ada semangat ingin mencuba nasib..
Company ada buat sesi medical check up bulan 6 lepas..
Masa tuh tekanan darah rendah dari normal..
Then, ada program derma darah pulak awal bulan 7..
Walau apapun ,saya letak juga nama untuk menderma..
Nak dijadikan cerita, sehari sebelum tu saya pergi klinik.
Doktor bagitau saya kurang darah.
Saya tanya kalau2 saya ada peluang tuk derma darah ..
tapi jawapannya mengecewakan..
adei~
So, memang saya tak derma la darah keesokannya.

Tapi dek semnagat yang berbaki tu..
Saya tetiba bertekad tuk pergi derma darah juga pada hari terakhir program tersebut..
Saya siap dah makan kerang banyak2 pagi tuh..
Lepas tu saya pergi la isi borang..ambil sampel darah..
n the check tekanan darah..(tempat paling scary..)
jeng3..akhirnya tekanan darah saya NORMAL..
Saya boleh derma..
MALAYSIA BOLEH..Sayapun boleh la kan~
hehe~

Akhirnya darah yang mengalir dalam tubuh ini dapat dimanfaatkan oleh oang lain yang memerlukan..
Anda bila lagik?

Baik la.
Saya tunjuk sikit proof yang saya telah donate darah saya hari tu..
Mari lihat..


Tertarik dengan benefit tuk penderma darah..
Dapat buat rawatan percuma selama 4 bulan~(ni tuk 1st timer jer..)
Lagi banyak derma, lagi banyak la benefitnya kan..
Lagi banyak derma, lagi banyak yang dapat dibantu..
itu yagn paling utama..

15 comments:

noorafzan.blogspot.com said...

yeah..
dah tau sape menang..
tahniah black (suke die menang~)

ayen =D said...

wah.. new skin.. cantik.. merah yang cantik..

bagus2.. derma darah.. smoga makin ramai orang tukar kepada addicted.. =D

muaaah..

KiKiHanakO said...

i pun thingin nak wat drma drah ni..

noorafzan.blogspot.com said...

Ayen
hehe~
cantik kan...
suke sangat..
tu la first time derma darah tuh..
huhu~

ladykiki..
u pun nak derma darah..
sile2..
x sakitpun..
macam kena gigit semut jer..
pastu sedar2 dah penuh sat ubag..
hehe~

intanurulfateha said...

.huu x penah derma
.sebab x ckup berat bdan :P

Adam Ruslan said...

suda derma? terlepas la sorang potential penderma. sbb mungkin bulan 8 nanti ada program @lambaian untuk join/tolong program derma darah ansara.

noorafzan.blogspot.com said...

dah..awal bulan 7 ritu..
alerrr~rugi le camni..
huhu~

x per..
saya datang support jer ok x?

noorafzan.blogspot.com said...

x per cik intanurulfateha..
nak wat camne berat x cukup kan..
hehe~

usaha lagi tahun depan yer..

Firol said...

Hooo..sudah tukar baru.......lawa lawa

.Cik Nana. said...

wow.derma darah~
berat sy xcukup nak derma..
sobsob
sebaliknye org yg kene derma kt saye taw!~huahua
eh.btol ke utm ade degree ke atas je?
bkn diploma pun ade ke?

Faarihin said...

teringin nak derma darah.. tap berat badan masih tak cukup syarat.. adeh... T__T

noorafzan.blogspot.com said...

firol..
hehe~
thanks puji skin barunih..
(kembang semangkuk..)

Cik Nana..
Takpe la..
kalau x cukup berat nak wat camne..
usaha la..
macam haritu, kalau berat 40kg and above dah boleh derma tau.
tinggi berapapun x kesah..

betol nana..
utm kampus skudai je la..
utm kampus KL baru ada diploma..
hehe~

Faarihin..
awakpun x cukup berat ke?
sian awak.
xper2..usaha lagi nanti ye..

Mamamanja said...

x penah derma darah
takut wehhhh :p

WNA said...

tak pnh derma darah.takott.haha..

noorafzan.blogspot.com said...

mamamanja..
tak penah ker?
rugi woo~(hehe~)
time muda belia nih la nak berbakti.(cewah~ayat x boley belah..)

Cik Qemm
takut eh~
x pe la..dimaafkan..
nanti x pasal2 ada yang pengsan masa derma darah..
laggiii haru~

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics