Followers

Saturday, October 16, 2010

Cabaran Menyelongkar Kebenaran 7 : Siapakah yang buat hidupku bermakna!

Ok, punyalah lambat progressku untuk meyelesaikan cabaran ini. Baru 7 kalu. Tak pa kan Jard sebab sikit sikit lama-lama habis juga kan.hehe! Seronok sahaja tengok update member tu yang tengah berkesejukan di Korea. Nak pergi jugaaa...hehe~

Berbalik kepada persoalan menyelongkar kebenaran bab 7 ini tajuk dia siapakah yang telah berjaya membuatkan hidupku ini bermakna? Jawapan klise biasalah kan mak ayah, family members. Betul tak? Tak dinafikan memang betulpun. Kalau tidak kerana mereka macam manalah kita boleh lahir di dunia inikan. Hatta yang lahir-lahir kena buang itupun asal-asal diapun mestilah daripada percantuman benih antara ibu dan ayah juga kan.
http://4.bp.blogspot.com/_3dZoPT98_uI/S-AcFlZP3nI/AAAAAAAAAQQ/0hByDGHSeNU/s1600/keluarga_sakinah.jpg
Kenapa ibu dan bapa?

Saya rasa tak perlu untuk diterangkan sebab semua orangpun punya ayah dan ibu. Merekalah yang melahirkan, menjaga dan membesarkan kita kan. Bagi makan, pakai, hantar ke sekolah sampai ke menara gading. Tak ada ibu bapapun yang nak anak mereka hidup tak bermakna di dunia ini. Cuma apapun kita sendirilah yng kena usaha untuk buat hidup kita itu bermakna. Ibu dan bapa kita itu cuma boleh support kita daripada tepi sahaja. Kalau hidup kita rasa tak bermakna, itu berpunca daripada kita sendiri kan.

Macam mana nak buat hidup kita bermakna?

Senang sahaja sebenarnya. Hargai apa yang ada lagi-lagi kasih sayang ibu bapa kita kan. Mereka mungkin tak boleh nak bagi kita kemewahan tapi kala kita pandai menghargai kasih sayang mereka memang hidup kita akan rasa bermakna sahaja. Betul tak? Kadang-kadang bila saya menghadapi tekanan hidup. Tapi bila saya sedar bahawa say masih punya ibu bapa yang begitu menyayangi saya makan say rasa hidup saya sebenarnya sangat bermakna. Tak ada apa yang perlu dikesalkan.

Selain ibu bapa siapa lagi yang bisa buat hidup kita bermakna?

Kalau diikutkan ada ramai lagi. Contohnya adik beradik kita, sahabat-sahabat kita, musuh-musuh kita dan juga orang disekeliling kita.
http://4.bp.blogspot.com/_I0EbGD-JKD8/SgemIiGMPhI/AAAAAAAAC2M/SiV38jdkdms/s400/siblings.jpg
air dicincang tak akan putus =)
Adik beradik?

Iya, adik beradik boleh buat hidup kita bermakna. Daripada kita kecil sampailah kita besar merekalah yang paling kenal kita. Paling faham perangai kita dan paling jujur kepada kita. Adik beradik yang suka berkongsi suka dan duka kehidupan bersama-sama tak kira benda sedih ataupun gembira akan buat hidup kita bermakna. Kita rasa ada tempat untuk meluahkan rasa tanpa takut atau gusar. Sayapun begitu juga. Saya paling rapat dengan kakak tapi sekarang dia sudahpun berkahwin. Kami siap berkongsi barang, berkongsi makan dan berkongsi bilik.

http://1.bp.blogspot.com/_bwid-UraRG0/SNu_QAgvc7I/AAAAAAAAAAo/MPfz6hy8IbY/s320/love-friendship-sign.gif
betul kan?
Kawan-kawan?

Yup, kawan-kawan pun boleh buat hidup kita jadi bermakna. Contohnya semalam saay ada dengar radio berkenaan pengorbanan seorang kawan. Saya rasa macam touching sangat dengar. Perempuan ini dia bagi tahu yang kawan dia telah meminjamkan kereta sendiri kepada dia sedangkan kawna itu sanggup pergi kerja naik bas hari-hari. Saya mulanya ingatkan kawan dia itu lelaki (berlawan jantina). Tapi rupanya kawan perempuan. Baik betul hati kawan itu kan. Begitu bermakna hidup kita kalau dapat kawan yang macam itu. Sya juga punya kawan-kawan yang sanggup bersusah senang dengan saya tapi dek kerana tuntutan kerja kami terpisah. Dulu bila saya tersasar, mereka akan menyedarkan saya macam yang pernah kuceritakan di SINI satu ketika dahulu.

Habis sudah cabaran hari ke 7. Next hari ke 8 pula. Bila pula nak buatnya kan.huhu~
Picture : Ihsan google =)

13 comments:

aishahumairah said...

betul..
luv ma n ayh 1st..;)

Unknown said...

apa-apa pun hargai mereka selagi merka masih hidup

noorafzan.blogspot.com said...

aishahumairah..
luv the too=)

azmi..
betul tu.=)

azzey said...

noor afzan: sume yg ada di sekeliling kita memberikan makna yg tersendiri dlm hidup kita kannnnn.

noorafzan.blogspot.com said...

azzey..
yup, betul tuh..
sedar atau tidak je kan,

Anonymous said...

http://insuranceinstates.com/tennessee/Memphis/Fracchia%20J%20P/38119/

meoafzan said...

meo suke kartun tue

kyuubi said...

bagi aku, parents la yg buat hidup bermakna. krna diorg aku boleh hidup sampai skrg dan krna diorg jugalah aku berusaha skrg ni.. :)

noorafzan.blogspot.com said...

meo..
ahaha...
sama la..=)

kyuubi..
yup, first mesti mak ayah kan.
=)

segitujuh said...

bab akidah dah masuk?

Unknown said...

ada lagi kan yg tak tercatat kat sineh? heheheh... yg bukan sahaja bermakna namun menyerikan tiap perjalanan hari kita... bak kata org yg bisa buat aku tersenyum saat duka..ewahhh!!!

Mrs Nurul said...

mungkin tidak bg yang broken family..kawan aku selalu ckp dia benci bapak dia..kalau bapak dia mati kene langgar lorry pon dia suka..

noorafzan.blogspot.com said...

segitujuh..
akidah?
someone?

dhyea..
suami dan anak ke?
erk, belum ada lagi tu sume sis.
=)

neon.
tu la..
yang tu dia ada orang lain la yang buat hiudp dia bermakna lak.

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics