Followers

Saturday, August 1, 2009

Update terkini anak angkatku~

Ok. in previous post, saya da ceritakan mengenai anak ayam yang kehilangan ibunya..
untuk refresh back sila klick sini

Sekarang dah 4 hari berlalu..
First day, everythings okay.
Second day, pagi mak saya lepaskan dia keluar bebas.
Dia mencari makan bersendirian dan kadang kala pergi ikut bapa ayam yang dia jumpa.
saya berjaya tangkap dia menjelang maghrib dengan mengepung die masuk ke kawasan bertutup (berbentuk C ) sebelum memasukkan beliau ke dalam kotak..

Third day (semalam), saya terlupa nak ambil die masuk dalam kotak..
Hari dah gelap baru saya teringat. Dah lepas maghribpun..
So, sayapun pergi la belakang rumah..
Nak detect dia senang je sebab dia akan berkicau kuat selagi tak masuk kotak..
Rupanya dia ada di rumah jiran sebelah.
Tak reti nak lompat tembok untuk kembali ke umah sendiri.
Tembok tu tingginya dalam sekaki la..
Nasib baik pagar tu jenis jarang. Dapat la saya memasukkan tangan saya dicelah-celah pagar tersebut dan akhirnya dapat tangkap dia.
Ayam ni bila dah malam tak reti nak lari sebab gelap.
Senang sikit la nak tangkap.
Habis la cerita semalam.

Hari nih..(4th day)
Tadi..
Petang2 dia dah ada sekali lagi kat halaman belakang jiran sebelah rumah..
tak tahulah kenapa dia suka sangat pergi sana menjelang petang.
Pagi, tengahari saya check die masih lagi dalam kawasan rumah saya.
Adeh la~
Menjelang maghrib, die dah mula nak menghampiri pagar antara laman jiran dengan laman rumah saya.
Tapi kali ni dia dah pandai cari jalan nak masuk laman saya.
tak perlu lagi dibantu.
Diapun laju je turun nak pergi kat port kotak tapi..
Dia stop kat situ la..
Sayapun mulalah nak menangkap die tapi tak semena-mena dia lari naik balik ke laman jiran..
Adehla~
Poning kepala saya dengan adik saya (kali ni ada team member laks)
tapi die patah balik dan terus pergi balik kat area port kotak tuh..
Kitorangpun buat strategi kepung dari 2 tempat..
Akhirnya saya berjaya gak tangkap dia.
kejadian tadi buat saya rasa tak mahu lepas die bebas dah lepas ni..
Sebab makin lama makin susah nak tangkap masuk kotak. Tapi kasihan pulak.
Kotak nih dah jadi macam reban dia dah sebenarnya tapi die tak reti lagi nak naek sendiri..
Dia memang offer diri ditangkap tapi ia tak semudah disangka..
Sebab dah lumrah ayam..
Kena kejar, dia lari..
Nak jadikan dia jinakpun susah sebab saya bukan boleh bersamanya 24jam..
Saya cuma berharap dia akan cepat membesar dan sihat...

Saya akan upload gambar die kemudian.
Tak sempat lagi nak snap2 picture die sekarang.
Siang2 dia suka ikut bapak ayam.
Nasib baik bapak ayam tu baik.
Suka layan dia jalan2 dan cari makan..

2 comments:

|Ihsan| said...

hahaha... bapak ayam.
cam nak jual pompuan je.

noorafzan.blogspot.com said...

nih bapak ayam yang baek yer..
yang ada balung tuh..
hehe~
`

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics