Followers

Thursday, August 27, 2009

Roti Arab..Roti Arab...juadah terbaru berbuka tahun ini..

Tak pernah saya story pasal topik hangat di bulan mulia Ramadhan nih..
Tiap kali saya blogwalking ada je blogger2 yang cite menu2 berbuka yang menyelerakan..
nyum2..
nak2 pulak saya blogwalking tuh pagi2 di opis..
kecur je air liur..
padahal Jam baru kul 10 pagi..
hohoh~

Biasanya bila bulan ramadhan dan jatuh pada hari cuti..
saya masak lauk best2 kat umah..
Sebab banyak masa kan~
Macam last weekend, sabtu tu kalau tak silap ada daging goreng kegemaran ayah..
ada ayam goreng quarter..
ada kailan goreng perencah udang..
Semuanya masak sendiri..(saya dan kakak saya masak..)

Masa tu tak lepas peluang gak pergi bazar ramadhan.
Beli kuih tepung pelita..(berterabur dalam plastik sebab x proper bungkus..)
popiah goreng..(sumpah x sedap...)
Beli juga kuah lemak labu..(sedap..rugi beli sikit jer..)
tomyam..

*******************************************************************

Hari kedua pulak..
Ada ikan goreng..
Ada sayur buncis goreng..
Ada sambal cili api..

Pergi bazar ramadhan laks beli..
murtabak ayam dan daging..(sedap sangat sampai mak kempunan x sempat rasa..)
solok lada..(sedap..)
pajeri nenas..(sedap gak..)
dan air soya..(kawan abang meniaga..)
then, kuih kemboja..( banyak sgt telur..x selera..)
masa pergi bazar ni saya tak ikut..
Kena tinggal~sob2
Ingat nak makan ROTI ARAB..
Tapi tak sempat nak pesan..

*******************************************************************

hari ketiga puasa dah mula kerja..
Sob2..
balik kerja kul 4.45..
Sampai umah dalam kul 5.20..
Ajak mak gi bazar tapi mak tak mau laks..
So, saya pergi secara solo..
Kali nih tercapai gak hasrat nak beli ROTI ARAB itu..
Tak sabar2 nak makan bukak posa nanti..

Selain itu, saya juga ada beli murtabak lagi..
air soya lagi..(kali ni tawar sket..)
err..solok lada lagiii..
Balik tu saya masak kuah kurma daging..
Dari kul 3.30 ptg tadi saya pesan kat mak dan adik supaya keluarkan daging yang dah dipotong2 dari dalam peti sejuk..
Dan juga pesan kat adik saya supaya parut kelapa..
(Buat pengetahuan kawan2 rumah saya ada banyak buah kelapa di pokok dan kamipun ada mesin parut kelapa..)
Kakak saya goreng telur dadar special..

*******************************************************************************

hari keempat..
Lebih kurang sama je..
Tapi hari tu tak ada ROTI ARAB..
Gerai itu tutup pula..
Sayapun pergi beli air soya lagi..(bosan pulak..tapi abang saya suke..)
murtabak daging dan ayam..(bosan gak..tapi nak saya lak suke..)
solok lada lagi..

Balik je saya goreng ayam..
Sambal cili api masih kick..
Kuah kurma daging masih sedap..
ehehe~
(sebenarnya saya dah ingat2 lupa lauk ape yang saya masak..)

**************************************************************

Hari kelima..(semalam..)
Ada beli lauk masak lemak keli..
beli lauk pajeri nenas lagi..
beli mrtabak lagi..
beli ROTI ARAB lagi..
beli air jagung laks (tukar selera..)
nak beli solok lada tapi dah habis daa~

Lepas itu, balik saya masak buncis goreng lagik..
kakak saya goreng telur dadar spesel..
goreng ayam crispy..ayamas jer..
(sempoi je lauk sebab balik lambat daaa~kul 6.30 baru sampai rumah..)

*****************************************************************

Hari ke enam..
Hari nih..
tadi..

From PJ lagi ujan lebat..
dah agak dah..mesti hari nih lambat sampai kat bazar..
Kakak dah pesan mee kari..
Mak dah pesan murtabak lagi, air jagung, solok lada..
Sampai je kat bazar hujan masih lagi tak berhenti..
Nasib baik dalam kete ada payung..

Saya dpat juga beli semua yang dipesan..
Siap beli Nasi kerabu untuk diri sendiri..(boleh la tahan..nasi keras daaa~)
Masa sampai rumah jam dah kul 6.45 kalau tak silap..
Yang penting saya memang berhajat nak buat cendawan goreng tepung..
So, itu je lauk yang saya masak hari ni..
plus telur dadar, ikan goreng dan ayam goreng yang kakak saya sediakan..
Cukup dah untuk berbuka tadi..

*****************************************************************

Cam biasa je kan..
Tak de spesel pun..
Tapi seronok berbuka beramai-ramia seisi keluarga..
Esok, saya tak berbuka di rumah..
Nak berbuka dengan alumni lambaian..
Yeay..lama dah tak jumpa mereka2..
Nampaknya my sis kena sediakan makanan berbuka la esok..
Ahad saya pulak sebab dia nak berbuka dengan tunang die...

p/s : tajuk tak boleh belah.tapi mmg berbaloi la beli ROTI ARAB tuh..
Sedap..

5 comments:

. said...

mewah..

Anonymous said...

wah..
bikin lapar ini

noorafzan.blogspot.com said...

hehe~
satu umah ada 7 kepala..
x la mewahpun sebenarnya..

lionteen..
nasib baik x de pic makanan..
kalau idak lagi lapar kan..
huhu~

minTanG_teLip2 said...

CEDaP nYeE~ . ..

noorafzan.blogspot.com said...

nyum2..
mmg cedap mintang telip2..

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics