Followers

Wednesday, August 26, 2009

Nak share Kisah Inspirasi WANITA~

salam ye semua..
Dulu saya bagitau pasal buku2 yang saya beli secara online kat PTS Publication.
Sila rujuk sini untuk ke entry tersebut.
Salah satunya ialah buku ini..

SELEMBUT BICARA Kisah2 Inspirasi untuk Wanita by Saridah Hamid..



Buku ni sangat menarik dan sarat dengan kisah2 pendek mengenai wanita...
Ada 52 kisah semuanya yang saya rasa sangat menyentuh hati dan memberi sumber inspirasi kepada kita terutama kaum hawa.
Saya cadangkan supaya kawan2 dapatkan buku ni sebab ceritanya MENARIK dan TAK BOSAN..
Lagipun, ceritanya pendek2 belaka dan mudah untuk difahami (bahasanya sangat mudah..)



Antara cerita menarik yang saya baca ialah kisah seorang guru agama berilmu yang dihormati di kampungnya tetapi miskin. Sudah 2 hari tidak makan dan pada hari ke 3, dia rasa sangat terdesak untuk makan supaya tidak mati. Akhirnya dia berkeputusan untuk mencuri sedikit makanan bagi mengalas perutnya yang lapar.
(darurat kan..)

Akhirnya dia telah masuk ke sebuah rumah yang kosong dan terjumpa terung yang masih panas di dalam piring. Dia mengambilnya dan mahu menyuap ke mulutnya.

Tiba2 dia tersedar akan kesilapan yang dilakukan lantas meletak semula terung tersebut (dan tergigit sikit..). Dia rasa telah melakukan dosa besar dan memohon ampun kepada tuhan atas kesalahan yang dilakukannya.Dia lantas terus ke masjid dan cuba mengikuti kelas (yang diajar guru lain) tetapi disebabkan lapar dia tak dapat focus.

Habis je kelas tersebut. Semua orang dah balik kecuali dia dan guru yang mengajar kelas itu.
Masuk seorang perempuan dengan bapanya yang uzur ke dalam masjid dan bercakap dengan guru tersebut.Rupanya dia telah menjadi balu dan ingin berkahwin semula tetapi tiada calon.

Guru tersebut mendapati hanya dia sahaja dalam masjid itu lalu bertanyakan sama ada dia mahu berkahwin atau tidak.Lalu dia terus terang bahawa dia miskin dan tidak mampu menyara diri sendiri apatahlagi isteri.Rupanya wanita itu balu kepada ahli perniagaan yang kaya dan hanya mahu berkahwin mengikut amalan Rasulullah dan untuk mengelakkan diambil kesempatan oleh orang lain.

Maka berkahwinlah dia dengan wanita tersebut.Pabila balik, wanita itu bertanyakan sama ada dia sudah makan atau tidak.
Dia bagitahu "sudah, isteriku" (padahal belum lagi..)


Isterinya membuka tudung saji di atas meja dan terperanjat.
"siapakah yang sudah menggigit terung yang saya masak?"


Kata2 isteri membuatkan dia menangis lalu menceritakan perkara sebenar kepada isterinya.
Lalu isterinya jawab " ini adalah amanah, dan abang sudah menahan diri daripada memakan terung yang diharamkan kepada abang. Sebagai balasan Allah memberi abang seluruh isi rumah ni dengan tuan punya rumah ini"

Cerita ini sangat2 menarik..Ada banyak lagi cerita menarik...
Lepas ini saya akan beli lagi buku2 begini from PTS.

Selamat berpuasa dan berbuka kepada semua.

Hari dah hari ke 5..Alhamdulillah~

9 comments:

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics