Followers

Friday, March 11, 2011

Perihal tidur selepas subuh | cerita zuhud!

Salam korang!

Tahun baru Islam itu hari saya ada buat azam untuk tidak tidur selepas subuh kan? Haa..Alhamdulillah setakat ini saya berjaya untuk kawal diri supaya tak tidur selepas subuh dalam kereta. Rupanya banyak kesan positifnya. Antaranya

  1. Saya rasa lebih segar untuk memulakan kerja.

  2. Saya dapat menjimatkan lebih petrol sebab saya tak lepak lama dalam kereta. Selalunya bila tidur dalam kereta saya akan ON AIRCOND.

  3. Saya tak rasa kesempitan duit walaupun sebenarnya tak ada apapun yang berubah ataupun tak ada pendapatan yang bertambah. Ia lebih kepada keberkatan. Bila kita rasa cukup dengan yang sedikit.


Tadi pagi-pagi saya dengar Tafsir AlQuran di IKIM.fm macam biasalah kan. Tertarik dengan satu quote daripada Ustaz Zahazan pasal zuhud.

Dia kata orang yang zuhud ialah orang yang memegang DUNIA dengan TANGANnya. Umpama kita memegang BUMI yang bulat macam bola untuk dan menggenggamkan dengan tangan kita. Kita boleh membolak balikkan ia. Tapi orang yang CINTA DUNIA pula ialah orang yang memasukkan BUMI/DUNIA meresap dalam dalam HATInya.

Dalam erti kata yang simplenya;

Orang yang ZUHUD ialah orang yang memegang DUNIA dengan TANGAN tapi orang yang sebaliknya membiarkan DUNIA meresap ke dalam HATInya.

6 comments:

aida said...

bgs arr mcm tue...
jgn layan ngantok tue sgt..hehehee =p

cik ila said...

setan je tu hasut suruh tido balik..sebenarnya kalau mandi time tu,terus rasa segar badan.. :)

suffer8zine said...

huhu biasa time bulan puasa mcm ni :P

Terkini: Solat Jumaat Kini Boleh Dilakukan Di Pusat Membeli-Belah

noorafzan said...

betul tu.tapi tu la kuat betul dugaan. tidur ini best!

noorafzan said...

baik!

noorafzan said...

bulan puasa sebab bangun sahur kan? hehe~

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics