Followers

Wednesday, March 16, 2011

Letupan Reaktor Nuklear di Fukushima : Bencana di Jepun belum berhenti lagi

Salam korang!

Semalam kecoh pasal letupan nitrogen di reaktor ketiga di Fukushima, Jepun. Semua yang tinggal dalam lingkungan 20-30km daripada logi kena berjaga-jaga. Kalau nak keluar kena pakai raincoat dan topi. Tapi kalau boleh tak payah keluarlah kan. Hmm..

Kasihan pula kepada warga Jepun dan juga rakyat Malaysia terutama pelajar yang sedang menimba ilmu di sana sekarang. Rupanya kesan tsunami di Jepun bukan sahaja melibatkan kemusnahan akbihat banjir dan gempa bumi tapi turut melibat masalah radiasi yang serius.

Harap pekerja di logi berusaha untuk mengatasi masalh di logi nuklear secepat mungkin. Dan Malaysia please hentikanlah niat untuk menggunaka teknologi nuklear di Malaysia. Kalau di Malaysia, satu reaktor meletupun boleh musnahkan seluruh semenanjung. Perrrgghh..tak dapat bayang. Bukankah kita pernah dilanda tsunami? Tak insaf lagikah?

p/s : janganlah dok menuding jari cari salah dan silap orang yang menyebabkan berlaku bencana. Yang penting cari kaedah penyelesaian kepada bencana tersebut. =)

2 comments:

Nabiel said...

Harap-harap mereka semua selamat dari terkena radiasi tu..bhye tuh..huhuhu
ade sorang warga jepun bekerja dekat tmpt nbil nie, kesian..dari hari stat tsunami tu dia try tepon bini dia, xdpt2..kerja pn tk leh nk bt sgt dah..huhu..
sbb susah hati..

noorafzan said...

kesiannya. kat sini ada jepun yang terus balik sana.

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics