Followers

Tuesday, September 15, 2009

How to cure working stress???

Salam semua...
Hari ni mencatat sejarah tersendiri..
tepat kul 4.45petang nih genaplah setahun saya bekerja di sini..
di company ini..

kalau diikutkan saya mula berkarier 04/08/2008..
Tapi mula kerja kat company local..
yup, local company..
saya berhentipun sebab dapat offer yang better..
from international company..
so, kalau ikutkan dah setahun sebulan 11 hari saya berkerjaya..
Alhamdulillah, daripada x tahu apa2 kini dah boleh bekerja dan made decision with only less supervision..

Kalau dah bekerja tu..
Makin lama, makin banyak yang saya belajar.
Makin banyak masalah yang kena handle..
Makin banyak ragam manusia yang mula tunjuk belang..
tunjuk diri sebenar..
Dan yang tak best ialah makin banyak tekanan..
hoho~

Saya rasa semua orang yang berkerjaya akan alaminya..
Benda nih sesuatu yang normal..
Tapi, yang membezakan ialah bagaimana masalah itu dilihat..
dan bagaimana masalah itu di handle dengan cara paling berhemah..
Itu sahaja..

Pada saya apa yang penting sekarang nih..
bukan kerjasama seperti dalam wonderpets..
tapi kena berfikiran positif..
Yaaaa...positifkan diri kita dan juga pandangan kita pada masalah yang berlaku..
Cari root cause dan yang penting cara penyelesaian..
bukan cari root cause dan blame punca masalah tersebut..
Kalau awal2 kita sudah set negatif, memang masalah itu akan tambah rumit malah terbelit-belit..

Bagaiamana pula kalau kita yang try positif tapi pihak lagi satu keep think it in negative way?
Kalau jadi macam tu..
Biarkan sahaja la dia..
Dia akan sedar sendiri kemudian..
Tak guna kita nak paksa sebab dah sah2 orang itu kepala batu ataupun mungkin ego..
ataupun masih belum sedar..
sedang bermimpi agaknya~

k, jumpa lagi di lain masa~
tengah menahan stress nih..
wink2..

No comments:

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics