Followers

Saturday, February 26, 2011

Tips persediaan sebelum pergi Career Fair!

Salam korang!
http://ofw.talk-pick.com/wp-content/uploads/2009/06/job-fair.jpg


Last few days saya ada pergi join Career Fair as Exhibitor di UNITEN. So, saya jaga booth untuk promote my company to visitors that mostly are jobseekers to seek as much as potential candidates that suit with our job position requirement. Pergh, jadi mat saleh pula hari ini. Well, sekarang ini dalam process memantapkan Bahasa Inggeris yang masih lagi tunggang langgang sebab tak kerja di company US kot.

Ada beberapa pengajaran yang saya dapat semasa join Career Fair;

  1. Bawalah resume korang ye walaupun korang tak apply job secara serious sebab nak dapat souvenir menarik syaratnya kena hantar resume. Rugi tu sebab ada yang bagi buku diari yang cun tapi saya dapat tengok sahaja. Hampess.

  2. Kalau korang memang seeking for a job kan, better korang tanya betul-betul requirement untuk position yang diorang tawarkan. So, kalau kena dengan korang baru submit resume. Kalau tidak, korang hanya buang kertas sahaja sebab dorang takkan pandanglah resume korang nanti.

  3. Korang kena belajar cara yang betul untuk buat resume. Kalau korang buat detail sangatpun, interviewer tak minat. Kalau simple sangatpun dorang tak suka. So, belajarlah buat resume yang ringkas tetapi padat dan complete. Korang boleh minta tolong daripada senior-senior korang yang dahpun bekerja.

  4. Korang kalau nak pergi Career Fair sediakanlah resume korang dalam dua jenis copy. Hardcopy dan softcopy sebab kadang-kadang ada company yang accept hardcopy resume sahaja masa Job Fair macam company sayalah. Dan ada juga yang prefer softcpy sahaja. Dorang sediakan PC dan korang kena upload resume korang dalam database dorang.

  5. Korang digalakkan sediakan hardcopy resume bergambar dan kalau boleh ada cover letter. Sediakan sebanyak yang boleh sebab exhibitor memang akan tengok korang punya resume satu-satu bila korang hantar di Job Fair. Kalau korang hantar selepas itu melalui email kemungkinan email korang tidak di layan itu tinggilah. So, peluang untuk shorlisted memang nipis.


Lepas ini ada satu lagi Career Fair di UTAR, Setapak. Kalau tak silap saya sehari sahaja iaitu pada 02/Mar/2011 iaitu Rabu depan. So, kepada yang dah final semester ataupun yang sudahpun grad, kutiplah tips-tips yang saya berikan itu dan well prepared in creer world.

Ecehh..
Ok, bai!

9 comments:

suffer8zine said...

wahhh jumpa disana

Terkini : Akuarium Paling Kecil Di Dunia

budumasin said...

owh....rasanya azmi tak merasa lah nak kena hantar resume bagai tuh...sebab ada kontrak ngn KKM lepas blaja kena kerje ngn dorang..tpi ok la kan dengan keadaan sekarang yg susah nak cari kerja nih

azya said...

Afzan,
yg akak belajar kat sini plak totally different.

1. Pergi career fair tayah bawah resume. Use most of the time to interact with the employer. If they are more than interested, they'll ask our names pastu detect our resume when we lodge the application online. Tapi maybe tak suitable kat Msia sebab, kita still lagi pakai manual system. Even notifications pun banyak through calls dpd emails.

2. Study and research companies yg kita nak aim to work with. That's one of the way to impress employer. Requirement, job spec whatsoever semua info bleh dpt from their website, so no need to ask. better engage in deep conversation in global. something that not provided in their web. by that, we impress them that we know who they really are, and we are really interested in their business.

3. Pasal resume, hehe. akak baru je tulis entry pasal ni kat blog akak. pastu baca blog awak, tergelak akak sbb we're in same topic!

PS : musim career fair ye kat Msia skarang ni?

noorafzan said...

kak, actually sayapun baru baca blog akak malam tadi.
mmg totally different. Maybe sebab environment Msia dengan Aussie lain.
Lagipun kat Msia yang jadi exhibitor bukan yang akan choose candidates. So, nak tak nak kena mantapkan resume la.

noorafzan said...

best la gitu azmi. yang penting kena pulun belajar je. heh!

budumasin said...

tu lah......tapi memang senang la blaja dia :(

noorafzan said...

best la gitu.
hehe~

noorafzan said...

awak gi ke?

Lorena said...

I don't know who you wrote this for but you hpleed a brother out.

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics