Followers

Tuesday, February 8, 2011

Majlis Perkahwinan : di Rumah atau Dewan?

Salam korang!

Korangkan kalau nak berkahwin kan suka buat di dewan ke ataupun di rumah? Mesti ada yang setuju buat di rumah kan. Dan mesti juga ada yang setuju buat di rumah. Ada bermacam sebab musabab korang nak list kan. Ok takpelah bagilah saya yang list kan untuk korang.

Pertama, pilih rumah.

Rumah korang kalau keluar terus rasa tanah (atas tanah) macam teres, banglo, rumah kampung, rumah semi D ke hape yang ala-ala teres juga itu memang sesuai sangatlah buat majlis kahwin di rumah. Kalau korang tinggal di flat, kondominium, pangsapuri atau yang seangkatan dengannya di mana kalau korang duduk kat tingkat bawah sekali korang still akan rasa macam tinggal betul-betul di atas tanah dan keluar rumah sahaja nampak tanah ataupun paling-paling longkang ataupun semak dan kalau korang tinggal di tingkat 1 dan ke atas maka kalau boleh (ye kalau bolehlah tak payahlah nak buat kenduri di rumah.

Korang jangan tak percaya ye sebab saya pernah pergi kenduri kahwin yang buat di rumah flat. Dia buat betul-betul depan rumah dia yang terletak di tingkat 4. Yeah, keluar lift sahaja terus nampak meja makan, meja buffet. Tak payah sewa khemah bagai. Tapi, kesianlah kepada tetamu yang terpaksa bersesak di situ. Ruang flat bukannya besar mana kan. Hoho~

Ada banyak kelebihannya buat kenduri dirumah ye. Satu tak payah susah-susah nak book dewan sebab rumah korang kan suka hati koranglah nak buat majlis bila. Satu lagi tak payah juga susah-susah nak bayar harga dewan. Perghh, sekarang ini nak sewa dewanpun kena ada ratus-ratus lepas itu ada jangka masanya.

Kalau dia bagi sampai 5 Petang, 4 Petang dah kena start kemas. Dah macam gitu terpaksalah menghalau tetamu yang datang lambat. Kalau di rumah. Korang datang pukul 8 malampun tak apa. Tapikan tak manislah datang rumah orang lepas kenduri. Orang itupun dah terlalu penat melayan tetamu di belah siang. Malam pula korang datang kacau. Tak dapatlah dorang nak rest.

Kedua, pilih dewan.

Serius sebenarnya ku suka kot kalau buat di dewan. Haa…sebabnya bila buat di dewan tak perlulah nak hias rumah bagaikan. Just guna pakej wedding planner yang cover 1 dewan. Bayar sekaligus dah siap sedia dewan untuk pengantin. Rumah tak payah buat apa-apapun tak apa. Tak perlulah nak cat baru, tukar perabot baru, tukar langsir baru, beli set bilik tidur baru. Sebab majlis buat di dewan. Rumah memang tak disentuh langsung oleh tetamu.

Lagi satu kalau buat di dewan ini lebih selesa. Lebih luas dan tersusun. Orang nak parking keretapun mudah sahaja sebab biasanya dewan sediakan parking. Kalau buat di rumah, semua orangpun akan penuhkan kiri kanan jalan, Ada ruang sedikit semua penuh dengan kereta bersidaian. Kan ke susah. Lepas itu kalau buat di rumah mesti akan jadi trafik jem. Terpaksa panggil RELA untuk tolong jaga trafik.

Lepas itu kan, kalau buat di dewan ini lebih gah. Semua orangpun boleh tengok pengantin dalam 1 masa. Pengantin berarak masuk dewan, potong kek, bersanding, makan beradap dsb semua orang boleh tengok dengan clear. Kalau di rumah perghh..sesak beb. Hanya beberapa orang sahaja boleh tengok pengantin bersanding dalam satu-satu masa.

So sekarang korang fikirlah sendiri yang mana satu korang nak?

Rumah ke Dewan?

Ok, bai!

7 comments:

Nabiel said...

rase macam nak bt dekat dewan jek..
sbb rse nk bt sekali jek..jimat sket..hehehe
owg pun selesa..tkde kna tggu org lain bgn..bru bleh dduk~hehehe..

p/s : afzan, cube tgk mukadimah afzan tuh...ade 2x taip rumah tuh..hehehe "Mesti ada yang setuju buat di rumah kan. Dan mesti juga ada yang setuju buat di rumah"

izyanty collection said...

buat kat dewan mahal cikit, bukan ratus kat cini walaupun pekan kecil tp dewan besar rm2k arr..kalau nak selesa leh pilih dewan, kalau bajet banyak le, tp kalau dewan kg rm100

nadia arrumaisha said...

nadia akan buat di rumah sbb nadia duk kwsn kampung and ruang sangat besar..lgpn nadia lebih ske kenduri kawen gotong royong sesame keluarga... terasa kemeriahan tu wlaupun penat....

noorafzan said...

perghh..RM2k ke? mahalnya.
sib baik saya buat kat umah je nanti.

noorafzan said...

haha..
kalau kat kampung tempah dewan mmg cari nahas le kan.
konfem ngamuk orang kampung.
ekkeke~

REDBLOODSNOW said...

klo umah beso...better buat kat umah
lg terase majlis. tp klo umah kecik...buatlah kat dewan
...tu bg zie lah..hehe

mcm zie lak. umah kecik tp nk majlis sederhana je. zie pinjam umah kakak zie memandangkan umah kakak zie berdekatan dgn umah zie. umah akak beso ^_^

Roslan said...

Assalamualaikum...

Saya mempunyai sebuah rumah di kampung untuk di sewakan sesuai untuk majlis perkahwinan dsb.

Jika berminat sila hubungi saya :-
Roslan
H/p : 012-7344442 / 010-7126047
Facebook http://www.facebook.com/ros.lan.37
Lokasi : Kg. Kubu Dedap,
85200 Jementah,
Segamat,
JOHOR.

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics