Followers

Monday, February 7, 2011

Kepentingan Kursus Kahwin : Yang kita tak perasan!

Salam korang.

Mood agak happylah sebab baru sahaja menamatkan kursus kahwin anjuran Jabatan Agama Islam Selangor Daerah Petaling. Alaa..di Pejabat Agama Islam Petaling yang bertentang dengan Masjid biru Shah Alam. Kesimpulannya kan (eh, bar mukadimah dah ada kesimpulan?), kursus ini memang best. Semua penceramah yang di panggil berjantina lelaki. So, faham-fahamlah bila ustaz-ustaz berceramahkan. Confirm korang akan ketawa berguling-guling (imagination sahajalah, nak zahirkan mahu terkejut ustaz kat depan nun).

Tapi satu sahaja yang buat mood nak lepak lama-lama dalam dewan jadi kureng sikit. Kerusinya daa..Masa my sis kursus di Putrajaya dulu, dia kata kerusinya bukan main empuk lagi. Silap-silap boleh layan tidur seround dua kalau sesi ceramah membosankan. Tapi berbaloilah sebab memang tak ada rasa nak tidurpun.  Tapi,ada satu sesi yang menceritakan pasal pembubaran perkahwinan atau dalam bahasa melayu rojaknya 'cerai', ustaz tak dapat nak datanglah pula. Terus digantikan dengan Ustazah. Ok, memang banyak bezanya kalau compare dengan Ustaz. Ustazah bukan tak pandai berlawak, tapi perempuan kan kena jaga batas kan. So, lawak itu kadang-kadang sahaja ada. Tapi good job ustazah sebab berjaya juga menghabiskan sesi tersebut walaupun sebagai bidan terjun.

Rupanya banyak kepentingan kursus kahwin selain daripada untuk tahu pasal prosedur, ibadah, akidah, pengurusan masa, pengurusan kewangan dan pengurusan kesihatan. Apa dia ye?

Haa.. saya listkan sikit sahaja. Yang lain korang akan dapat tahu bila korang sendiri yang pergi kursus.

1- Ustaz sendiri cakap lelaki ini punya tipu muslihat memang hebat. Sebab lelaki ada 9 akal dan 1 nafsu. Betullah kan sebab lelaki ini selalu sahaja bila isteri call tanya "awak di mana, saya tunggu". Lelaki akan jawab "on the way" sedangkan masih lagi belum gerak. betul tak?. Itu satu contoh yang mudah. Perempuan tak adapun macam itu kan. haha~

2- Ustaz sendiri cakap yang perempuan ini akan cakap " duit suami, duit dia dan duit dia adalah duit dia" dan dari seawal proses 'merisik' , perempuan dah jadi 'kaki kebas duit lelaki', Korang fikirlah sendiri rasionalnya. Tapi memang betulpun kan =)

3- Ustaz/ustazah suka mengaitkan isi ceramah dengan kisah-kisah benar yang berlaku berdasarkan pengalaman dorang. Good input tu. Saya rasa sebab itulah ada orang yang hobinya pergi kursus kahwin. Kumpul sijil kursus sampai 3,4 keping.  Tujuannya nak kita faham dan jadikan tauladan.

4- Paling best, ustaz/ustazah siap reveal lagi status statistik nisbah lelaki : perempuan terkini. Nak tahu status sekarang? membimbangkan golongan perempuan ye sebab nisbahnya lelaki 1 : perempuan 11. Lelaki memang semakin sedikit. huhu~

Cukuplah 4 itu sahaja untuk kali ini. Banyak lagi rahsia yang tak ada dalam buku di kongsi oleh penceramah-penceramah dalam Kursus Pra- Perkahwinan. So, siapa yang tak pergi lagi tu silalah ye.

11 comments:

Bro Framestone said...

sijil bro entah ke mane entah he...23x

taz said...

ada bau nasi minyak la :P

noorafzan said...

hehe.cari bro. tapi klau tak jumpa gak tak rugi amik lagi sekali kan.heh~

Ain Atika said...

wahhh seronoknya dapat g kursus kawenn...woott wwooottt i dah gatal dah...=p

noorafzan said...

awak pi je la ain. tak salahpun pegi sekarang.
nanti kalau dia dah jadikan macam dulu 3 hari 2 malam pula.
=)

noorafzan said...

bau kat mana tu. salah kenduri kot.

atieabid said...

wah, afzan dah nak kawen ek.

noorafzan said...

insyaAllah tahun ini juga atie =)

imran nyambek said...

tak sabar rasenye nak pegi

Ricky said...

This site is like a clsrasoom, except I don't hate it. lol

Anonymous said...

nisbah lelaki pompuan xbetul tu..

haji ali

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics