Followers

Friday, July 29, 2011

Puasa

Salam korang!
Pergh, hari ini hari terakhir breakfast dan lunch di tempat kerja. Sebab bermula Isnin depan kita tak boleh lagi makan di waktu siang hari. Means no food allow during office hours. Dan kepada yang tak boleh nak berpuasa kerana ‘bendera jepun’ pun tidak boleh makan dan minum di khalayak ramai di siang hari. Kalau nak kena angkut van mayat bolehlah mencuba. Hoho~

Dan bermula daripada Isnin depan juga kita kena berpuasa dari segi percakapan dan juga amal perbuatan. Ingat, puasa bukan sekadar menahan lapar dahaga tetapi menahan diri daripada melakukan perkara yang membatalkan puasa. So, kenalah memelihara lidah, mata, hidung dan telinga daripada melakukan perkara yang maksiat.

Kenalah belajar bersabar bila ditimpa masalah yang merupakan cabaran/dugaan/ujian yang Allah SWT berikan kepada kita. Sebulan sahajapun. Bukannya lama manapun. Bagi orang yang benar-benar memahami dan mengamalkan Islam, mereka akan rasa sebulan itu terlalu singkat untuk mereka melakukan amal ibadat. Pastikan kita juga berada dalam kelompok tersebut ya. Berpuasa ketika Ramadhan sebenarnya lebih terasa kenikmatan berbanding puasa di bulan lain. Lagipun masa ini sahaja seluruh umat Islam seluruh dunia sama-sama berpuasa dengan kita. Kan best tu. Heh heh~

p/s : Puasa bersungguh-sungguh nak penuh tapi tarawikh larat sampai 8 rakaat je. Apa macam?

4 comments:

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics