Followers

Monday, July 25, 2011

Ramadhan kali ini

Salam Penghujung Syaaban.
Hari ini 25 July. Seminggu lagi kita akan menyambut Ramadhan. Alhamdulillah~
Selamat datang bulan penuh berkat. Kami sudah lama tunggu kedatanganmu. Isnin depan seluruh umat Islam akan berpuasa dan kedai-kedai makan orang Islam akan ditutup di siang hari. Seimbang dengan kemunculan Bazar Ramadhan di petang hari yang sama umpama cendawan yang tumbuh selepas hujan.

Mak mertua saya cerita, bukan orang Islam sahaja yang suka dengan kedatangan Ramadhan. Orang bukan Islampun turut sama teruja menanti bulan ini. Sebabnya masa inilah pesta makanan berleluasa di seluruh Negara. Nak makan apa, semua ada. Sediakan duit sahaja. Memang itulah kenyataannya. Hakikatnya bukan hanya orang yang berpuasa sahaja yang bersesak di Bazar tetapi orang bukan Islampun turut sama membeli juadah. Kira macam pasar malam lah jadinya.

Bagi saya sendiri lain pula cerita. Rasa berdebar juga menanti ramadhan kali ini sebab ini adalah pertama kali menyambutnya bersama suami. Dan juga menyambut dengan keluarganya. Saya macam biasa akan jadi orang pertama yang pulang ke rumah. Tetapi, tak tahu nak buat apa. Kekok kot nak turun ke dapur sendiri tanpa ‘tuan rumah’ aka mak mertua. Abang kata biasanya berbuka beli lauk dan kuih muih di bazar lepas itu hanya masak nasi di rumah. Sebab semuanya bekerja kan. Kali ini insyaAllah, akan cuba solat tarawikh secara konsisten. Kalau dulu tu awal-awal minggu puasa sahaja rajin turun surau. Tapi sekarang kalau boleh tiap-tiap malam nak pergi solat tarawikh secara berjemaah. Semoga dipermudahkan olehNya.

Korang pula macam mana? Apa bezanya Ramadhan kali ini berbanding yang lepas-lepas?
=)

No comments:

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics