Followers

Tuesday, July 19, 2011

Mengundi

Salam korang!

Semalam seorang kawan bertanya kepada saya pasal ‘mengundi’. Saya memberitahu sejujurnya yang saya tidak berminat untuk mengundi. Alih-alih dia seperti dirasuk semangat anti – Perhimpunan Haram dan memaksa saya untuk mendaftar sebagai pengundi dan seterusnya mengundi sebab menurut pandangan dia, Perhimpunan Haram berpunca daripada sikap segelintir kita yang ‘LEKA’ kerana tidak mengundi. Sampai sekarang saya berfikir apakah kaitannya? Huh~

Well, saya tahu sebagai seorang rakyat Malaysia sudah menjadi tanggungjawab saya untuk memilih pemimpin yang akan memimpin Negara. Tetapi, bukan kerana ‘LEKA’ yang menyebabkan segelintir belia muda kita termasuk saya sendiri tidak turun mengundi tetapi kerana terlalu ‘AMBIL TAHU’ atau ‘AWARE’ lah, segelintir belia muda lagi-lagi lepasan university kita lebih rela menjadi ‘AHLI BERKECUALI’. Sebab, kami ini melihat dan nampak kepincangan setiap kumpulan pemimpin baik yang memerintah mahupun pembangkang. Apa yang buat kami kecewa dan rasa macam tiada pilihan untuk mengundi ialah apabila parti yang kami rasa betul perjuangan selama ini mula goyah dan adakalanya umpama lalang yang bertiup ikut arah angin politik negara. Apa yang kami nampak ialah pilihan yang ada itu nampak tidak kuat lagi dan buat kami tidak yakin, jika ia menjadi pemerintah, adakah kita akan tetap menjadi Malaysia ataupun kita akan jadi seperti Negara jiran kita Singapura. Bukan lagi satu Negara yang ‘bebas’ dan ‘adil’ tidak mengira kaum. Sejarah Singapura sendiri menunjukkan apabila yang bukan Islam memerintah, Islam ditindas dan semakin mengecil. Itu hakikat. Apa yang kami takuti sudah semakin nampak jelas pabila sebuah negeri telah cuba dibentuk sepeti Singapura. Apa lagi kalau bukan Negeri Pulau Mutiara, Pulau Pinang. Kecoh pasal warisan Islam di negeri itu cuba dihapuskan kerajaan negeri. Itu baru satu negeri, belum satu Negara.

Tetapi untuk memilih kekal kepada pemerintah sedia adapun, ramai yang akan rasa serba salah. Tetapi, apa yang pasti apabila mengekalkan yang ada, Islam akan terus dimartabatkan sebagai agama rasmi Negara walaupun pada hakikatnya semakin ramai yang Islam hanya pada nama. Dalam masa yang sama tidak mengabaikan hak-hak rakyat yang beragama lain dan juga kaum lain. Pelik sebab masalah sosial di kalangan orang yang beragama Islam semakin meruncing dan lebih ketara daripada orang yang beragama selain Islam. Dengan pemimpin sesama agama bercakaran dan saling menjatuhkan antara satu sama lain.
Dengan pemimpin yang semakin mewah sedangkan rakyat semakin tertekan kerana begitu banyak keistimewaan ditarik sedikit demi sedikit atas alasan Negara menanggung hutang yang banyak di sana-sini. Dan saya nampak pemimpin seolah-olah semakin angkuh dengan apa yang mereka sumbangkan kepada rakyat. Dan mahu rakyat berterima kasih dan ‘nampak’ sumbangan besar yang mereka lakukan untuk rakyat. Bagi saya, tindakan ini buat saya rasa mual dan rasa nak muntah. Ikhlaskah mereka menjadi pemimpin?
Jadi, apalah yang mampu segelintir dari kami lakukan sebagai rakyat Malaysia yang dahagakan kebebasan, keadilan, ke’senang’an, dan pemimpin yang mampu untuk memimpin ayng mencontohi Rasulullah SAW. Segelintir daripada kami tidak nampak jalan yang betul-betul lurus. Bagaimana kamu mahu kami turun mengundi? Maaf kepada pemimpin-pemimpin jika bahasa yang saya gunakan kasar dan menyakiti hati nurani. Tapi, inilah adalah luahan daripada hati yang jujur ikhlas. Jangan ditanya kenapa saya dan segelintir golongan muda lain tidak turun mengundi kerana jawapannya berada pada kalian (pemimpin). Yakinkan kami untuk mengundi dengan menunjukkan teladan yang baik kepada rakyat.

p/s : InsyaAllah, next pilihanraya akan turun mengundi dengan suami. =)

3 comments:

ariff said...

Setuju. Kadang-kadang tengok 2-2 pun lebih kurang je tapi nak buat macam mana? Itu je pilihan yang ada.

noorafzan said...

itulah.
kalau tak mengundi dituduh 'leka' dan 'tak bertanggungjawab'.
Bila mengundi pula rasa bersalah pada bangsa dan agama.
Dunia sudah makin dipenghujung. Hakikat pahit yang perlu kita telan.

Mande said...

Grazi for mkiang it nice and EZ.

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics