Followers

Friday, July 22, 2011

ASHRAF VS ALEESHA

Salam korang!

Sekarang ini kan kecoh beb pasal isu menukar nama dalam mykad untuk insan-insan istimewa yang dilahirkan dengan hormon perempuan tetapi berfizikal lelaki atau sebaliknya. Isu ini jadi bualan hangat sejak kes permohonan dibuat oleh Mohd Ashraf Hafiz Abdul Aziz yang berhasrat menukar namanya menjadi Aleesha Farhana Abdul Aziz (Pergghhh, nama cun gila). Seperti yang kita tahu permohonan saudara Ashraf kita ditolak dan sekarang dia sedang membuat rayuan untuk menukar juga nama tersebut.

Saya sebenarnya bukan tak kasihan kepada Ashraf tetapi saya menyokong keputusan mahkamah untuk mengekalkan namanya sama ketika kelahirannya dahulu sebab dia dilahirkan sebagai lelaki lengkap dengan alat kelamin lelaki, organ dalaman lelaki dan juga kromosom. Cuma hormon sahaja tidak balance. Setiap yang Allah jadikan bersebab dan bertujuan menguji hambaNya. Sedangkan mencukur bulu keningpun sudah dikiran berdosa kerana mengubah ciptaan Allah apatahlagi mengubah jantina kerana perasaan kewanitaan dalam diri. Itu dari sudut hukum agama yang tak boleh kita pertikaikan.

Berbalik kepada Ashraf, saya faham apa yang dilalui olehnya selama ini amat sukar. Dengan ciri kewanitaan yang ada dalam dirinya, dia tentu sukar untuk mengubahnya. Semetelahan pula masyarakat hari ini kebanyakannya langsung tidak langsung tahu membantu. Hanya pandai melontarkan kata-kata hinaan kepadanya dan menuding jari menyalahkan orang lain atas apa yang menimpa sesetengah golongan masyarakat. Siapa kita untuk tentukan kesalahan orang lain?. Sedang dosa kita sendiri kita tak pasti kerana hanya Allah SWT sahaja yang boleh menentukan.

Tentulah lebih perit dugaan yang dilalui saudara Ashraf. Tiada bimbingan serta sokongan moral yang dapat membantunya di kala dia buntu bertarung dengan hormon kewanitaan yang ada dalam dirinya sehinggalah dia bertindak nekad menghapuskan terus identiti lelaki yand ada pada dirinya dengan melakukan pembedahan. Kasihan juga kepada ibu bapanya yang dipersalahkan seratus peratus atas apa yang berlaku kepada Ashraf. Mungkin ini sebenarnya ujian yang Allah SWT berikan kepada kedua ibu bapa Ashraf. Ini ujian paling besar buat mereka. Saya doakan mereka dapat menghadapi ujian sukar ini dengan redha dan sabar dan berdoa juga supaya Ashraf cepat sedar dan insaf atas kesilapan yang dia lakukan.

p/s : Janganlah doakan Ashraf mati sekarang. Doakanlah dia mati selepas dia bertaubat. Kerana pintu taubat terbuka luas selagi nyawa belum ditarik.

2 comments:

eiela said...

betul tuh, saya pun setuju mahkamah tak benarkan dia tukar nama sebab walau apa pun dia tetap seorang lelaki. biarpun dah buat pembedahan, tapi nampak jugak mukanya agak keras sikit.

Nephi said...

Very valid, pithy, scuincct, and on point. WD.

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics