Followers

Wednesday, July 13, 2011

Perkongsian : Welcome to real life~

Cuti pendek untuk merehatkan diri dan pergi honeymoon kecil-kecilan. Pergi dating layan movie dan juga pergi pantai. Feeling macam zaman dolu-dolu masa masih bujang. Tapi yang bestnya sekarang dah jadi suami isteri. Tapi dalam pada itu saya bersyukur sebab dipertemukan dengan seseorang yang saya tak sangkapun akan kongsikan tips berguan alam perkahwinan dengan saya dan juga suami. Tapi tips ini lebih kepada peranan seorang isteri. Saya share dengan korang di sini.

 
Salam korang!
"welcome to real life"

Yup, itu ucapan seseorang yang ku adore sejak semalam. She never said, "welcome to the club" like what others tends to say for pengantin baru. Mulanya tidak ada rasa apa-apa perbezaan tetapi bila seseorang itu mula buka mulut, saya mula rasa bersyukur dipertemukan Allah SWT dengannya.

Jika sebelum ini kurasa macam kurang jelas makna sebuah perkahwinan tetapi semalam kumula merasakan betapa mencabarnay kehidupan yang bakal kulalui nanti. Yeah, bila difikirkan adakalanya keluar juga air mata ini dan doa yang tak putus kepada Allah SWT supaya ku mampu menjalani hidup sebagai seorang isteri yang baik untuk suami yang soleh. Serta dengan harapan dikurniakan anak cucu cicit dan seluruh keturunan yang solah serta solehah serta sentiasa dilindungiNya dan diberkatiNya. Sampai satu masa kuterfikir mampukah ku untuk menghadapinya dengan sabar.

Seseorang yang budiman itu berpesan beberapa perkara iaitu, sentiasa redha dengan segala apa yang suami lakukan. Jangan simpan perasaan kecil hati kepada suami kerana kelak suami susah untuk menjadi tenang, sukar untuk mencari rezeki. Katanya mulut isteri ini 'masin'. Jadi doalah yang baik-baik sahaja untuk suami. Sentiasa memaafkan suami. Paling penting katanya minta Allah kurniakan 'kesabaran' yang tinggi kerana rumahtangga memang akan diuji Allah SWT. Katanya semua itu menguji tahap kematangan suami isteri itu sendiri. Dan katanya lagi, jika kita rasa tidak mampu untuk bertahan, serahkan kepada Allah SWT. Berdoa kepadaNya, lepaskan segala rasa kepadaNya kerana ujian itu datang daripadaNya. InsyaAllah, kita akan rasa tenang.

Ilmu yang baik patut dikongsi, jadi saya kongsikan apa yang saya perolehi ini untuk kawan-kawan serta pembaca yang sudah berkahwin, baru berkahwin dan juga yang akan berkahwin. Semoga rumahtangga kita dilindungi dan setiasa diberkatiNya. Ameen yaa rabbal'Alamin.

Saya copy daripada blog blogspot saya di SINI Semoga ianya berguan untuk korang yang baru dan akan berumahtangga. Orang lama dah expert kot.
=)

2 comments:

kueh said...

salam..

sila masuk kontest..

nape blog ko tak bergerak ke atas dalam bloglist aku?

and welcome to the next stage in life..

Jory said...

Super infroamtive writing; keep it up.

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics