Followers

Wednesday, July 13, 2011

Kisah Majlis Kami vs BERSIH 2.0 : Part 1

Holla dunia.
Alhamdulillah majlis bertandang saya dan suami selesai akhirnya. Walaupun terlalu banyak dugaan yang menimpa diakhir-akhir persiapan, kami berjaya juga merealisasikannya. Walaupun dalam kad sepatutnya pengantin masuk dewan pukul 1.30 tetapi kami melaksanakannya selepas Zohor pula.

Cakap pasal dugaan yang dihadapi, biarlah saya kongsikan di sini. Bukan nak mengadu ataupun nak berkeluh kesah tapi sekadar nak kongsi kenangan paling hebat dihadapi oleh kami dan juga seisi keluarga yang terlibat secara langsung dan tidak langsung dengan majlis kami. Al maklumlah, tarikh yang kami pilih sama dengan tarikh berlakunya BERSIH 2.0. Dan secara kebetulan majlis pula berlangsung di pinggir pusat Bandar iaitu di Kepong. Lagi menambah rencahlah.

Khamis petang.
Hari ini saya akan pulang ke rumah mak. Sebab, dah menjadi kelaziman adat, pengantin perempuan perlu datang daripada rumah mak ayah sendiri sebelum dihantar oleh seisi keluarga bertandang ke tempat/rumah keluarga pengantin lelaki. Tapi menjelang maghrib, suami saya muncul depan rumah. Tertanya-tanya juga apakah halnya. Rupanya dia sekadar singgah sebelum pergi menjemput kakaknya (kakak ipar saya) di KLIA. Tapi dalam pada itu dia sempat berbincang dengan ahli keluarga saya berkenaan masalah berkenaan majlis nanti. Rancangan asal untuk bersiap di rumah saya terpaksa dibatalkan. Saya kena pergi dewan terus untuk bersiap. Maknya saya kena berangkat dahulu(awal pagi) sebelum family saya pula menyusul pada hari majlis. Nasib baik ayah saya tahu macam mana nak pergi ke dewan tersebut. Jadi selesai masalah.

Jumaat malam.
Suami inform yang dia tengah stuck di jalanraya gara-gara roadblock. Sebetulnya, dia daripada Shah Alam menghala balik ke Selayang. Entah berapa lama dia stuck sayapun tak pasti tapi memang makan berjam-jam jugalah. Dan yang kasihannya dia inform mak andam kami gerak pukul 9 -10 malam untuk menghantar barang-barang untuk deco dewan. Cuba teka pukul berapa mereka sampai ke dewan. Perjalanan daripada area stadium shah alam menuju Ke Kepong. Yeah, merek sampai di dewan pukul 3.00 pagi. Hebat tak hebatlah kesesakan yang disebabkan roadblock. Berapa jam sangkut padahal kalau diikutkan jaraknya menaiki kereta hanya 30 – 40 minit sahaja kalau jalan clear. Lepas dah setup dewan sikit-sikit (hanya memasang backdrop dan juga meja pengantin untuk makan beradap berserta arch di pintu masuk) dengan kerusi meja masih belum dipasang, karpet tak dihampar lagi, mak andam meninggalkan barang-barang hias dewan dan terus balik pula untuk bersiap dan juga membawa pakaian, aksesori serta alatan mekap untuk kami.

Apa pula yang terjadi seterusnya? Adakah mak andam kami akan berjaya sampai ke dewan tepat sebelum majlis kami berlangsung keesokannya? Apa pula yang akan berlaku kepada saya dan family saya yang akan bergerak daripada Puchong menuju ke Kepong dengan keadaan jalan yang sesak arah ke KL? Nanti saya sambung kisahnya dalam part 2 pula ye. Panjang sangat nak masukkan dalam satu entry.

K, bai!

3 comments:

kapten atok said...

memang dugaan ler hr tu
kami pon batalkan nak pg

jardness said...

sori afzan, tak dpt nk gi.

Flip said...

Thanky Thanky for all this good infortamion!

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics