Followers

Friday, August 26, 2011

Raya

Salam korang!
Fuh, hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi kita menjalani ibadah puasa di bulan Ramadhan. Rasa-rasa ibadah tahun ini meningkat tak berbanding tahun sudah? Harap-harap meningkatlah seiring dengan peningkatan usia dan kematangan. Saya secara peribadinya masih belum mencapai tahap yang diimpikan tetapi akan diusahakan juga menggunakan sisa-sisa Ramadhan yang tinggal ini. Jom usaha tingkatkan ibadah.

Makin berakhirnya Ramadhan, makin kuat mode Syawal datang. Paling ketara kesannya semalam. Gerai Nasi Dagang Nasi Kerabu favorite saya dan suami dah tutup. Mungkin pemiliknya sudahpun puas hati dengan pendapatan yang diperolehi dan terus focus kepada persiapan menyambut raya pula. Tak pun mereka telahpun pulang ke kampung yang saya amat pasti tentu-tentulah di Pantai Timur. Kecewa rasanya sebab tak dapat merasa lagi juadah berbuka kegemaran. Kalau mahu kena tunggu Ramadhan tahun depanlah pula. Lama lagi tuu~ Yeah, bazar makin lengang disebabkan penjual dan pembeli ramai sudahpun pulang ke kampung halaman masing-masing. Saya yakin hari lagi lengang sebab kebanyakan warga ibu kota akan mula bercuti raya esok termasuklah pekerja kerajaan dan juga sekolah.

Selain itu, kesannya jalan raya akan jadi sesak menjelang tengahari membawa ke petang seterusnya selepas waktu berbuka sehinggalah lewat malam. Sebab ramai orang berpusu-pusu keluar untuk membeli persiapan terakhir menjelang raya. KL dan mana-mana pusat membeli belah akan jadi destinasi yang paling ramai pengunjung. Keadaan ini akan berlarutan sehinggalah awal pagi raya sebelum solat raya. Masa itu harga barangan semuanya akan jatuh murah. Kira macam Clearance Sales! la. Sama juga dengan keadaan di lebuhraya seluruh Malaysia. Makin hampir dengan Syawal, makin ramailah orang pulang ke kampung halaman lagi-lagi semasa ada diskaun tol. Jimat belanja!

Tahun ini saya beraya di Puchong. So, insyaAllah tak alami kesesakanlah kot. Esok selepas habis working hours, saya terus drive balik kampung. Adeh, tak feeling ‘balik kampung’ sangatpun sebab dekat sahaja. Setengah jam sahaja perjalanan. Suami pula akan menyusul kemudian. Teruja untuk beraya tahun ini buat pertama kali sebagai seorang isteri.

2 comments:

eiela said...

saya beraya di sini je, selamat beraya sbg seorang isteri. mesti meriah nih.

Bryson said...

I rekcon you are quite dead on with that.

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics