Followers

Friday, August 12, 2011

Mendidik nafsu

Salam korang!

 

Duh, saya tengah layan bosan. Tadi ada kerja kaizen tapi buat dalam satu jam sahaja. Selalunya meriah dengan rakan sekerja yang sama-sama berganding bahu buat kerja kaizen tu. Tetapi hari ini sepanjang satu jam di sana, tak ada orang lain pula yang datang sertai. Daripada rasa bersemangat nak stay sampai tengahari, terus jadi ‘down’. Macam pelik sahaja buat kerja kaizen secara solo. Lagipun kerja yang tinggal hanyalah kerja-kerja berat yang hanya sesuai dilakukan lelaki gagah. So, sayapun turun balik ke office.

 

Tadi, masa tengah buat kaizen, otakpun bekerja juga memikirkan kerja-kerja office yang belum settle. Masa itu macam-macam planning nak dibuat tetapi sebaik sahaja duduk depan PC terus rasa macam hilang punca. “Eh, apa nak buat tadi eh?” Itulah kata-kata dalam hati saya ketika itu. Oh ya, apa isu hebat sekarang ini ye? Kisah pembunuhan kejam seorang perempuan bersama kanak-kanak lelaki yang badannya dikerat 15? Ya, salah satu daripada berita yang menggemparkan Negara. Kekejaman yang dilakukan si pembunuh sukar untuk dimaafkan. Sudahlah di bunuh, dikerat-kerat, lepas itu disumbat pula ke dalam toilet bowl. Saya terfikir juga apakah yang merasuk si pembunuh sehingga sanggup memperlakukan seorang wanita serta kanak-kanak yang lemah sebegitu. Saya bila tengok orang luka sedikitpun sudah rasa cuak. Manusia mudah hilang pertimbangan akal bila dikuasai nafsu. Ya, semua manusia begitu. Sebab itu wajib kita untuk mengawal nafsu.

 

Tapi, dahulu tidaklah sekejam begini. Ada lagi kisah si ibu yang membaling anaknya ke dinding disebabkan rasa nafsu ‘amarah’ kepada sang suami. Ibu yang melahirkan anak itu sendiri sanggup berbuat begitu. Kalau kita bertanya semula kepada si ibu, mesti dia akan kata yang dia sayang anaknya dan tidak sengaja memperlakukan begitu kepada anaknya. Banyak lagi kisah tragik yang dipaparkan di dada-dada akhbar yang buat kita rasa ‘kejam’nya segelintir manusia.

 

Manusia ini sama sahaja. Yang membezakan kita adalah tahap keimanan kita lagi-lagi dalam mengawal nafsu. Jihad yang paling besar ialah jihad mengawal nafsu sendiri. So, fikir-fikirkanlah ye. Gunakan bulan Ramadhan yang mulia ini untuk belajar mendidik nafsu kita. Wassalam.

3 comments:

kueh said...

agama kurang sebenarnya...

kini, mesia, bunuh2 ada tetiap hari...

noorafzan said...

tu la pasal bro.
cuak dengan keselamatan diri sekarang.
huhu~

Kairii said...

You know what, I'm very much incnlied to agree.

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics