Followers

Monday, August 15, 2011

Bukan milik kita

Hidup ini tak semestinya berlaku seperti yang kita rancang. Kita memang mampu untuk merancang strategi terbaik untuk memastikan apa yang kita hajatkan dan impikan tercapai. Tetapi, kalau sudah tersurat hajat dan impian itu bukan hak kita, maka tak akan jadi hak kita juga. Insiden yang berlaku jumaat lepas buat saya sedar hakikat itu, saya dah plan baik-baik mahu mengikut kereta kawan melalui jalan ‘alternatif’ untuk ke tempat di mana kami akan berbuka puasa bersama. Mulanya, segalanya berjalan lancar, saya keep follow dia dari belakang. Tiba-tiba ada satu kenari bagi signal nak masuk depan saya. Disebabkan kenari itu, saya tersangkut di simpang 3 bertraffic light manakala kawan saya pula dah selamat melepasi simpang tersebut. Bila saya dah lepas simpang, tiba-tiba ada lori panjang melintangi jalan pula. Tersangkut lagi beberapa minit di situ. Sudahnya. Saya minta kawan saya jalan dulu. Tak perlu menunggu saya. Saya yang tak tahu jalan alternative terpaksa masuk jalan biasa yang ‘amat sesak’. Nasib baik sempat sampai sebelum masuk waktu berbuka. Fuhh..



Apa yang berlaku hari itu buat saya tersedar yang segala yang ada di dunia ini bukan kita yang punya. Tetapi hanya Dialah yang empunya. Kita kadang-kadang terlupa yang apa yang kita capai selama ini adalah datang daripadaNya. Bukan tidak tahu Cuma terlupa. Tetapi, sesekali Allah akan menguji kita supaya kita sentiasa berpijak di bumi yang nyata. Supaya kita tak terus alpa. Supaya kita tidak lupa yang dunia ini milikNya.

3 comments:

bukankosong said...

syukur bila kita dapat mengingati Nya

aminn

noorafzan said...

Alhamdulillah, bila kita ingat Dia, ini bermakna dia sayangkan kita.

Gildas said...

Ho ho, who wudola thunk it, right?

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics