Followers

Wednesday, August 24, 2011

Puasa di Zaman Universiti

Salam korang!

Agak jeles dengan student-student yang masih bergelar student untuk sesi 2011/2012. Untuk budak-budak U tahun ini mesti rasa best kan, sebab berpuasa dan beraya sepenuhnya dengan mode bercuti. Dah lah tahun ini mereka cuti semester lama berbanding biasa. Cuti selama 4 bulan tu. Semua ini disebabkan kerajaan nak selaraskan kalendar akademik Universiti di Malaysia dengan Universiti di luar Negara bermula sesi 2011/2012. Untuk sesi 2011/2012, Semester pertama akan bermula awal bulan 9. Betul-betul selepas raya baru dorang mula belajar. Kira raya sakan tanpa ada tekananlah tahun ini kan.

Seingat saya dulu masa belajar, masa bulan puasalah banyak test dan quiz. Masa itu kalau tak silap dah masuk pertengahan semester. Seronok juga sebenarnya berpuasa di U sebab dapat pergi solat tarawikh dengan rakan-rakan. Kadang-kadang test dibuat pada waktu malam, jadi terpaksalah ponteng tarawikh. Lecturer cakap bukan tak boleh nak buat sendiri kan solat tarawikh tu. Memanglah boleh tapi kalau berjemaah lagi mudah rasanya. Kalau kelas/test habis pukul 10.30. Balik bilik konfem mata dah mengantuk plus feel malas-malas. Lepas itu rasa enjoy lain macam sebab dah lepas satu dugaan (test). So, terus nak reward diri dengan pergi makan-makan atau lepak minum-minum. Paling komanpun mesti nak serbu bilik TV layan cerekarama sedas dua kan. Memang itulah kenyataannya untuk student kan. Heh heh.

Waktu bersahur tak feeling sangat sebab kebanyakannya hanya bangun minum air sahaja. Tapi kafe buka. So, ada sahaja student yang turun ke kafe bersahur di awal pagi. Waktu berbukalah paling feeling sekali sebab dapat berbuka puasa beramai-ramai dengan kawan-kawan. Selalunya sama ada bilik TV atau bilik member di aras paling bawah akan jadi markas untuk aktiviti berbuka puasa. Seronok berbuka bersama-sama. Dapat rasa banyak jenis makanan dan minuman. Lagi ramai yang join, lagi meriahlah juadah yang ada. Yang ada kenderaan akan jadi mangsa kalau nak pergi beli juadah di luar U.

Paling best ialah bila dekat-dekat nak raya. Masa itu kad raya masih releven tau. So, semua dok pakat-pakat bertukar kad raya. Ucapan kemain panjang. Maklumlah tak dapat beraya bersama-sama. Masing-masing akan balik beraya bersama keluarga. So, feeling nak bagi kad raya tu memang adalah kan. Dan masa itu jugalah bisnes biskut, kuih raya, baju raya, keronsang raya dan tudung raya tumbuh macam cendawan lepas hujan. Dalam satu blok asmara itu, mesti ada punyalah yang buat bisnes. Saya mesti beli beberapa jenis biskut untuk di bawa balik ke rumah. Lepas itu wajib juga beli stok kerepek. Bukan untuk raya tapi untuk stok mengunyah masa study malam-malam sama ada masa bulan puasa atau lepas raya nanti.

Bila baca balik apa yang saya taip di atas ini rasa rindu pula suasana masa itu. Rasa macam nak kembali menjadi pelajar dan melalui semula peristiwa-peristiwa itu tapi mustahil. Sebab itu tiada yang lebih bernilai daripada ‘masa’. Sebab masa yang pergi tidak akan dapat kembali atau diputarkan semula. Ia akan terus berlalu meninggalkan kita tanpa perasaan. Zaman belajar memang zaman paling indah dalam hidup. So, guys yang masih belajar dan bergelar mahasiswa, hargailah setiap masa anda semua sebagai student ok.

K, bai!

1 comment:

Vianca said...

Ho ho, who wuolda thunk it, right?

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics