Followers

Tuesday, April 5, 2011

Kenapa berlaku lambakan graduan guru Sains dan Matematik?

Salam korang!

Selamat pagi!

Beberapa hari lepas saya terbaca paper Berita Harian pasal lebihan guru Sains dan Matematik dalam Malaysia. Bila saya baca satu persatu ada beberapa perkara yang buat saya terpanggil untuk buat ulasan. Saya dapat lihat strategi yang Malaysia selalu praktikkan. Bila ada certain benda itu kritikal, kita akan pulun habis-habisan untuk mengatasi apa yang kritikal itu sahaja.

Contohnya, bila kita kekurangan guru bahasa inggeris dahulu, semua dok fokus untuk memupuk minat dan gebang sana sini bahawa kita kekurangan guru bahasa inggeris dan cara nak tarik orang senang sahaja iaitu dengan menjanjikan peluang pekerjaan. Sebab sudah tentulah bila ada masalah kekurangan, permintaan adalah tinggi kan? Bila ramai sangat ambil course English teaching, maka berlakulah lambakan graduan di luar. Peluang pekerjaan memang menipislah sebab dah cukup ramai kan. Nak-nak pula kebanyakan daripada guru yang ada masih muda belia. Nak tunggu pencen memang makan puluh tahun juga kot.

Sekarang ini ia berjangkit pula kepada subjek Sains dan Matematik. Dalam persekitaran yang semakin maju dari segi sains dan teknologi ini, subjek ini memang di kira kritikal. Tapi, bila baca berita pasal lebihan guru Sains dan Matematik, saya rasa macam berlaku ‘flashback’. Dan akibatnya course-course yang tak kritikal pula yang menjadi kritikal contohnya Kemahiran Hidup, Pendidikan Islam, Pendidikan Jasmani dan Sejarah. Sebabnya persekitaranlah memupuk kita.

Tapi, satu sahaja course yang saya rasa sampai sekarangpun masih kritikal. Tak pernah tak kritikallah setakat ini. Course berkaitan bidang kedoktoran. Kalau korang grad terus boleh dapat kerja rasanya. Tapi ia berkait dengan subjek Biologi kan (yang saya langsung tak boleh nak hadap). Jadi, apa status guru Biologi sekarang ye? Berlaku lambakan juga ke?

p/s : teringin juga jadi cikgu matematik dulu. Tapi saya bab-bab number ni selalu careless( salah baca number).

1 comment:

Deandre said...

I found myeslf nodding my noggin all the way through.

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics