Followers

Monday, June 27, 2011

Selfhosted blog : bukan semudah itu untuk berjaya!

Salam korang!

Fuh, berhabuk tahap gaban blog ini. Punyalah lama kumpul kekuatan untuk update blog ini. Actually, saya dah tak boleh nak bagi komitmen kepada blog selfhosted ini. Ada kemungkinan saya akan transfer balik blog ini menjadi blogspot bila selfhosting period sudah tamat. Ternyata bukan semua orang yang mampun maintain blog selfhosted dengan cemerlang. Termasuklah saya sendiri yang 'gatal' sangat mahu tukar blog hosting. huhu~

Saya sebenarnya saja mahu mencuba nasib. Jadi sayapun minta tolong broframestone untuk uruskan penukaran blog lama saya yang berhostingkan blogger.com (blogspot) kepada hosting sendiri. Tapi malangnya, pengetahuan yang kurang dan juga masa yang terhad untuk explore dunia selfhosting ini buat blog saya jadi kucar kacir.Entah setting apa yang saya tukar sampai blog ini memang tak mesra SEO sampailah sekarang. hmmmph~

Kalau korang seorang yang malas (macam saya), tak berapa nak rajin (macam saya) dan punya kekangan masa untuk belajar (macam saya juga), tak payahlah nak gatal tangan dan hati untuk mencuba selfhosting. Biarlah blogger.com (blogspot) yang sedia canggih tolong jadi hosting. Free je pun. Paling-palingpun keluarkanlah sedikit duit untuk tukar domain dan juga untuk advertise blog korang di blog-blog glamorama.

So, dalam masa terdekat blog ini akan 'hilang' dari dunia blogging.

p/s : antara pengaruh paling besar untuk saya guna selfhosted dulu ialah darkbatman, melz dan juga ariffshah. Salute pada depa sebab blog  dorang memang best!

3 comments:

kak ina kl said...

betul tu ..tu sebab akak tak ambil hosting cuma ambil domain ajer. tak ada gambar kawin ker?

noorafzan said...

kak ina. gambar tak siap lagi la..ada sikit je pun. itupun orang sharing kat fb. nanti saya buat entry ok.

Vinnie said...

I am forever indebted to you for this ifnormtaion.

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics