Followers

Monday, June 6, 2011

PERLU KE BERHABIS UNTUK MAJLIS PERKAHWINAN?

Salam korang!

Fuhh, menjelang hari bahagia ini kerja-kerja di office semakin berkurang. Macam graf berkadar terus pula rasanya. Tapi bagus juga sebab berkurang sikit stress dan rasa penat bekerja. Tapi bila tak ada kerjapun rasa stress juga kan. Duhh! Dalam menyelesaikan kerja-kerja yang tak berapa penting, saya ambillah sikit masa untuk update blog blogspot. Sebab saya tak tahu nak update blog wordpress selfhosted guna email. Kalau tahu kan senang. Dua-dua blog boleh saya update setiap hari (kalau tidak sibuklah).

Bila nak menempuh alam rumah tangga, persediaan yang rapi kenalah ada kan. Bukan sahaja persedian untuk majlis kenduri tapi persediaan untuk hari-hari selepas itu nanti. Ye la kan kenduri itu hanya mengambil masa paling-palingpun 2 hari. Tetapi, kehidupan selepas majlis itu adalah untuk seumur hidup. Kalau fikirkan balik kenapalah berhabis sangat untuk kenduri yang sehari dua itu padahal kehidupan selepas itu yang perlu diberi perhatian sewajarnya. Sehingga kadang-kadang pasangan yang bahagia sebelum berkahwin jadi bermasalah selepas itu disebabkan berlaku masalah kewangan yang serius untuk mengurus rumah tangga akibat belanja berlebihan semasa majlis perkahwinan. Bukan itu yang kita mahu kan?

Tapi, macam saya sendiri kadang-kadang kehendak hati bukan mudah untuk dipraktikkan. Kenalah juga mengambil kira pendapat keluarga lagi-lagi mak dan ayah yang semestinya bersemangat untuk mengadakan majlis yang sempurna. Tetapi sesuaikanlah dengan budget yang kita ada juga. Kalau budget kecil cubalah berbincang dengan mereka supaya mengurangkan budget untuk perkara yang paling kurang kepentingannya. Sebab budget kita nanti bukan sahaja kena allocate untuk majlis semata tapi kena masukkan juga untuk memulakan hidup baru bersama. Kalau selepas majlis tak ada duit dalam tangan, macam mana nak teruskan kelangsungan hidupkan?

Macam saya, saya tidak mengecat bilik sebab bilik dah dicat baru 2 tahun dan masih elok. Dan saya mendapatkan langsir yang paling menjimatkan tetapi cantik untuk dipasang sebab majlis saya dibuat di rumah dan kami tidak pernah ada langsir yang bertemakan purple. Bila beli langsir yang dah siap, kena juga match kan dengan tingkap/pintu di rumah. Mana yang tak berapa ngam saiznya itu kenalah dijahit semula. Untuk menjimatkan kos, saya jahit sendiri sahaja.

Selain itu,kami mendapatkan tempahan kad jemputan, photographer, wedding planner yang baru nak naik tapi hasil kerjanya nampak berkualiti. Kad jemputan yang kami tempah nampak ekslusif tapi kami dapat dengan harga yang menjimatkan. Begitu juga dengan Photographer dan wedding planner. Kami mendapatkan khidmat mereka yang berpotensi untuk maju sebab hasil kerja yang nampak superb. Cuma mereka masih belum dikenali ramai. Jadi, di situ kami dapat berjimat.

Cost untuk Photographer hebat dan famous sekarang paling-palingpun RM4000. Fuuhh, mana nak cekau itu bagi kami yang berpendapatan sederhana ini. Kami dapat dengan harga kurang daripada RM3000. Cost untuk wedding planner (yang saya gunakan) sekarang juga lebih RM4500. Nasib baik saya membuat tempahan awal (masa dia belum cukup famous) dan setelah berbincang dapatlah dengan harga RM3400. Sekarang dah tak dapat harga itu ye. Sebab last month saya ada jumpa kakak wedding planner itu dan dia kata sekrang dah up RM500 setiap pakej. So, paling-palingpun boleh dapat dengan harga RM3900 lah.

So, jawapan untuk tajuk post ini sudah cukup jelas. Tak perlulah nak berhabis untuk majlis perkahwinan yang sehari dua itu sebab yang penting kena tumpukan ialah kehidupan selepas majlis. Seumur hidup tu.

3 comments:

aimi said...

mahal ya kos photographer ni

noorafzan said...

yang top2 tu mahal la..=)

Cik Norfa said...

aku dpt 2700 utk kedua2 kenduri. akad nikah dan sanding 2 tempat. just nice kan?

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics