Followers

Tuesday, June 7, 2011

Bila bernikah kahwin, mesti mahu anak kan~

Salam korang!

Serius saya takut sangat dengan situasi dunia sekarang. Dan saya juga takut untuk punya anak dalam zaman ini. Risau sebenarnya bila melihat terlalu banyak pengaruh tidak baik di luar sana. Setiap hari kita dihidangkan dengan berita-berita yang tidak sedap berkenaan remaja dan muda mudi kita sekarang. Kadang kala ibu bapa sudah cukup mendidik anak-anak dengan didikan agama yang secukupnya tetapi bila mereka keluar dan berjumpa dengan pelbagai jenis manusia yang datang pula daripada pelbagai latar belakang termasuk yang datang daripada keluarga bermasalah, mereka mungkin mudah terpengaruh untuk menjadi ‘nakal’. Ye mungkin nakal itu tidak dapat dipisahkan dengan remaja tetapi jika tidak dikawal, boleh jadi barah dalam masyarakat.

So, bila ditanyakan mahu anak kah? saya berfikir panjang juga. Mampukan diri ini menjadi pendidik unggul kepada anak-anak kelak. Yang tidak makan dek godaan duniawi yang nampak begitu indah di mata manusia hasil tipu daya syaitonnirrojim. Takut juga bila memikirkan mampukan bakal suami menjadi ketua keluarga yang terbaik untuk membimbing seisi rumah ke arah kehidupan yang diredhai Allah SWT. Kalau kita betul-betul merindui akhirat, kita memang takkan nampak kelebihan apapun hidup di dunia ini melainkan hanya sebagai tempat persinggahan sebelum menuju akhirat.

Apapun anak itu rezeki Allah SWT dan bukan semua pasangan yang mendapat anak walaupun berusaha dengan pelbagai cara. Dan sudah pasti setiap yang berkahwin mesti mahukan anak kan untuk meneruskan kelangsungan generasi manusia selain anak itu penyeri kehidupan suami isteri. Anak-anak juga akan jadi bekalan akhirat jika kita berjaya mendidiknya menjadi insan soleh solehah kerana doa anak yang soleh dan solehah adalah bekalan pahala untuk ibu ayah yang telah meninggal dunia selain daripada sedekah amal jariah sendiri dan juga ilmu yang dimanfaatkan orang yang masih hidup.

p/s : Jadi, persiapkanlah diri untuk menjadi pendidik yang terbaik jika mahukan anak. =)

k lah. Bai!

2 comments:

Cik Norfa said...

aura perkahwinan tu kian terasa.. hehehe
beb tahniah. aku tak tahu dpt hadir ke tidak kenduri kau. Jumaat aku ada kenduri jugak kat jengka..maybe balik pagi ahad.

velasrizal said...

hmm mmg skrg ni ramai remaja rosak akhlak

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics