Followers

Thursday, June 2, 2011

Menjadi Isteri Solehah




Salam korang!






Hari ini dah masuk June. Yeah bulan pernikah kahwinan saya dengan incik tunang.Kurang 10 hari lagi sahaja lagi tarikh kami akan diijabkabulkan.

Lately, saya banyak mencari dan membaca artikel-artikel berkaitan dengan alam rumah tangga selain daripada godek-godek surat khabar online. Seronok juga baca tips dan kisah rumah tangga yang boleh diaplikasikan nanti demi mengekalkan keharmonian rumah tangga yang terbina.

Walaupun adakalanya rasa takut dan bimbang itu datang namun, ianya seimbang dengan perasaan teruja. Err..siapa tak teruja bila bercakap pasal nikah kan? Almaklumlah setelah lebih 6 tahun perkenalan, akhirnya kami jumpa juga titik untuk menamatkan hubungan yang amat terdedah dengan fitnah duniawi ini kepada hubungan yang dihalalkan dan insyaAllah di berkati Allah SWT. Rasa bersyukur sangat.






Dan dengan ini saya berazam dan berusaha untuk menjadi isteri dan anak menantu yang solehah. Ya Allah, bantulah hambaMu yang lemah lagi hina ini untuk mencari keredhaan suami, mak mertua, mak dan ayah, adik beradik dan dalam masa yang sama mencari keberkatan hidup di dunia dan seterusnya akhirat.

Tanggungjawab isteri memang berat. Oleh itu, haruslah menuntut ilmu rumah tangga sebaik mungkin lagi-lagi tanggungjawab, adab dan batasan seorang isteri dan juga suami. Benda inilah sebenarnya yang bakal menyelamatkan rumah tangga pasangan.

Dan paling penting contohilah wanita-wanita di Zaman Rasulullah SAW seperti Siti Khadijah RA, Siti Aishah RA dan Fatimah RA seperti yang diterangkan oleh Ustaz Kazim dalam ceramahnya yang saya ikuti baru-baru ini. Kalau korang nak tahu lebih lanjut korang bolehlah godek-godek youtube cari tajuk-tajuk ceramah Ustaz Kazim pasal suami, isteri ataupun perihal perkahwinan. Banyak juga sebenarnya topik ceramah beliau pasal ini.







Ok lah. Itu sahaja nak update sekarang.




Bai!

3 comments:

aimi said...

semoga berkekalan
banyakkan bersabar hadapi dogaan

noorafzan said...

terima kasih =)

Miracle said...

Walking in the presence of gaitns here. Cool thinking all around!

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics