Followers

Wednesday, May 16, 2012

Selepas 7 hari bersalin

salam korang!

Already 7 days past by after my precious new born baby, Emir Ikhwan delivered to explore the real world. Kalau sebelum ini dia hanya berduniakan sebuah (betul ke ini?), rahim semata. Berkawan dengan uri, tali pusat, dan berjirankan anggota tubuh dalaman saya seperti jantung, hati, dan juga perut.
Kini, dunianya semakin besar.

Mesti anda semua tidak sabar untuk membaca pengalaman saya semasa melahirkan Emir kan? Yeah, saya akan cerita juga nanti tapi bukan hari ini. Berpantang di hari ketujuh masih lagi belum bebas bergerak. Kena sentiasa berjaga-jaga walaupun saya bersalin secara normal. Sebab tetap ada jahitan yang perlu dijaga supaya tak tetas.

Setakat ini baru sekali jururawat klinik desa datang melawat. Dan pemeriksaaan pertama ini berjalan lancar. Baby sihat. Tiada terkena jaundice. Dan ibu juga sihat. Jahitan ok. Macam biasa, jururawat akan menasihatkan supaya bataskan pergerakan. Dan kalau boleh jalan secara terlebih sopan (kepit kaki ok.).
Esok jururawat akan datang untuk kali kedua.

Hari ini juga saya berurut. Saya mengaku agak lewat mengurut tetapi alhamdulillah, tukang urut kata semuanya ok. Dan rahim saya juga terletak elok (tidak jatuh). Cuma saiznya masih lagi besar. Selepas berurut satu badan, bersauna dan juga bertungku, saya rasa sedikit lega. Esok sesi urutan hari kedua dan lusa pula hari terakhir. Saya cuma ambil pakej urutan untuk 3 hari sahaja. Ada yang ambil pakej seminggu dan juga sebulan. Kalau ambil pakej sebulan memang confirm langsing.


Ok lah, buat masa ini hanya ini sahaja updates saya. Nanti saya akan kongsi pengalaman bersalin pula. Bolehlah menjadi rujukan untuk bakal-bakal ibu di luar sana kan. Bai!

No comments:

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics