Followers

Saturday, May 19, 2012

Cabaran berpantang

Salam korang!

Fuh, mencabar sebenarnya menjadi ibu lagi-lagi bila berpantang jauh daripada suami tercinta. Hanya bertemankan ibu dan juga si kecil Aliya Batrisya yang baru menginjak setahun setengah. Ayah, abang, kakak, abang ipar dan 2 orang adik hanya ada selepas waktu kerja sahaja. Manakala suami pula seboleh-bolehnya akan balik menjenguk saya dan baby Emir Ikhwan setiap hujung minggu.

Apa yang mencabar ialah, kesihatan mak saya yang tidaklah begitu kuat disebabkan penyakit diabetes yang dihidapinya sejak saya di zaman U lagi. Kalau diikutkan masih lagi gagah tapi si kecil Aliya pula jenis lasak dan tak boleh dibiarkan tanpa kawalan kecuali bila dia tidur. Anak kecil itu boleh dikategorikan hyperaktif. Suka memanjat sana-sini, suka mengambil apa sahaja barang dan melakukan keganasan kepada barang tersebut. Paling-palingpun dia akan campak atau baling. Lepas itu dia suka menepuk orang. Itu yang paling dirisaukan sebenarnya. Dan itu juga antara sebab saya tak boleh nak membiarkan Emir Ikhwan tanpa pengawasan. Takut kalau-kalau kena 'tepuk'. Haih~

So, bantuan daripada mak sendiri semasa awal tempoh berpantang ini agak terbatas. Dan certain perkara perlu saya lakukan sendiri termasuk menukar lampin, memanaskan lauk (kakak dah masakkan setiap pagi untuk makan tengahari dan malam), menguruskan pakaian anak dan diri sendiri dan lain-lain keperluan. Cuma urusan memandikan Emir saya masih mengharapkan mak sebab pergerakan di bahagian sulit masih lagi terbatas. Tak boleh nak duduk mencangkung untuk mandikan Emir.

Walaubagaimanapun saya tetap bersyukur. Sekurang-kurangnya saya ada tempat bergantung sepanjang berpantang. Saya tak dapat membayangkan kalau berpantang seorang diri. Sangat bahaya sebenarnya sebab pergerakan yang banyak akan menyebabkan jahitan ketika bersalin boleh tertetas.

Terima kasih kepada ahli keluarga saya yang tercinta kerana sudi membantu saya sepanjang proses berpantang ini. Jasa mereka semua terlalu tinggi nilainya dan sukar untuk dibalas. Ok, nampaknya cerita di labour room masih belum keluar. Jadi, tunggu next entry ok. Bai!

No comments:

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics