Followers

Sunday, May 20, 2012

Cabaran berpantang : Mengurut

Salam korang..

Hari ini sudahpun masuk hari ke 11 saya berpantang. Alhamdulillah, saya dan baby Emir Ikhwan tiada masalah yang besar. Dan tak sabar rasanya menunggu untuk habis pantang. Kalau ikutkan tempoh 44 hari, masih ada 33 hari lagi perlu diharungi. Berharap akan menjadi lebih tabah dan kuat menghadapi ujian Allah SWT ini walaupun kadang-kadang tumpah juga air mata bila rasa 'tidak mampu menahan'. Saya tak tahu sama ada perasaan mudah tersentuh atau sayu ini berlaku kepada semua ibu berpantang atau hanya saya sahaja yang begitu. Tapi, saya cuba sedaya upaya untuk bertahan dan tabah demi Emir Ikhwan.

Salah satu cabaran yang dihadapi sebaik sahaja Emir dilahirkan ialah mendapatkan khidmat mengurut selepas bersalin. Pada mulanya planning untuk tunggu nenek dari Ajil, Terengganu yang juga merupakan bidan berpengalaman mengurut. Tapi, nenek hanya akan ke KL pada cuti sekolah. Masa itu dah lebih 28 haqri berpantang dan sudah dikira terlewat.

Tambah membimbangkan bila seorang saudara mara belah suami menyatakan, sepatutnya sebaik sahaja bersalin kena terus berurut. Kalau tidak akan masuk angin dan mungkin membawa kepada masalah kemurungan aka meroyan Fuh, dasyat juga penangannya kan. Jadi, tanpa membuang masa terus saya dan suami mencari pakar urut selepas bersalin di sekitar KL-Selangor untuk tujuan berurut. Jumpa satu tukang urut bernama Kak Nurul di internet. Saya cuba menghubungi nombor yang tertera. Tapi, apa yang saya dapat hanyalah kebimbangan yang lebih dasyat. Dia kata selalunya orang cari tukang urut sebelum bersalin. Kalau lepas bersalin baru cari susah sedikit. Lagipun, kena booking dan queue pula sebab pelanggannya ramai. Saya tetap tinggalkan nama dan alamat untuk urusan booking walaupun harapan menipis.

Walau bagaimanapun, kebimbangan saya tidak berpanjangan bila suami menghubungi dan memberitahu sudah dapat pakar urut bernama Kak Suri. Kak Suri bersetuju untuk datang ke rumah sendiri. Saya ambil pakej 3 hari bermula pada hari ke 7 berpantang sehingga hari ke 9 berpantang. Alhamdulillah selain dapat mengembalikan seri muka, shape badanpun makin langsing berbanding sebelum melalui proses mengurut selepas bersalin. Pakej yang ditawarkan Kak Suri memang menarik dan complete. Siap dengan mengurut seluruh badan, bertangas dan bersauna, dan juga bertungku dengan harga RM120 sehari  (Mengurut RM60, Bertangas dan bersauna RM20,Bertungku RM20 dan transportation RM20). Dan rasa yang 'bukan-bukan' dalam diri semakin menjauh pergi dan saya rasa lebih yakin dan kuat sekarang. Alhamdulillah. Tapi Kak Suri hanya pergi area Puchong, Kelana Jaya, Bukit Jalil dan Seri Kembangan. Putrajaya tak pasti pula sebab dia duduk di Serdang.

Kak Suri hanya ambil 2 sahaja pelanggan dalam sehari. Kalau dia sudah ada 2 pelanggan, dia akan tolak sebab katanya mengurut memerlukan tenaga yang banyak. Kalau dia ambil lebih daripada 2 orang sehari, dia akan demam keesokannya. Lagipun, dia ada buka kedai spa di area rumahnya juga bernama Baiduri. Kalau agak-agak berminat bolehlah bertanyakan saya dengan meninggalkan komen di entry ini. Oklah. Itu sahaja buat kali ini. Sekali lagi entry pengalaman di labour room tak keluar. Jadi tunggu ya next entry. Saya tetap akan ceritakan detik pertama kali menjadi seorang ibu. Ok bai!

23 comments:

Anonymous said...

Salam,, nak num tepon kak suri tu boleh?
Tlg email kan emy_azalan@yahoo.com. Tqq!

Anonymous said...

boleyh emailkn no kak suri x?

nadd0607@Gmail.com

thanks

noorafzan.blogspot.com said...

boleh, nnt tengok email yea..

Anonymous said...

Salam, bole emailkn no kak suri ? Tq. email sy nurulwardah@yahoo.com.

noorafzan.blogspot.com said...

boleh, tgk email yea..

Anonymous said...

salam saya nak no phone kak suri tu bole?saya pon tgh cari tukang urut..esok due saya bersalin..bole sms kat hp saya tak? deeja- 0164024682

ct said...

Salam, boleh minta no k suria tak? Siti 0122190147

ct said...

Salam, boleh minta no k suria tak? Siti 0122190147

Anonymous said...

salam.boleh dptkan no kak suri?mintak tlg sms sy ye..013-7926613.tq

Anonymous said...

assalamualaikum. Boleh sy dptkan no kak suri & no kak nurul? Ni no sy 0123033970. Terima kasih.

Anonymous said...

Salam, boleh dapatkan no telefon Kak Suri? Sila emailkan kepada saya di syakireen_othman@yahoo.com boleh?

Anonymous said...

salam, boleh emailkan no k.suri tak? tq so much! julianamusa@gmail.com

Anonymous said...

Salam...boleh dapatkan tel Kak suri? TQ. 0123161442

Anonymous said...

Salam...
saya akan bersalin bulan 12 ni...
boleh emailkan kepada saya no telefon kak suri tak?
bgf197@yahoo.com.

thanks much...

Anonymous said...

Salam semua, saya pun ada ambil khidmat urut lepas bersalin kak suri,, alhamdulillah mmg bagus lah kak suri ni, urutan dia agak sakit tapi alamak best giler loh rasa badan lepas 3 hari berurut,bertangasdan sauna serta tungku, ringan badan, pakej mmg murah, siap bawa alatan sauna bagai, saya cuma baring dan dia urus semua ttg urutan dan semua,berbaloi, blogger yg nk bersalin boleh lah tempah dan call kak suri 0123449417. Just i want to share it here for what i have it from kak suri, exxellent!!!

Asrul said...

Salam Noorafzan,
Harap boleh bagi no. tel Kak Suri tu. Email kat asrul@daganghalal.com.
Terima kasih!

ida =) said...

assalam,

boleh saya dapatkan emel k suri tu?

ida.adyani@gmail.com

Anonymous said...

Salam, saya nak nombor telefon / email kak Suri boleh? Email ke: springville_eza@yahoo.com

Anonymous said...

http://noorafzan.blogspot.com/2012/09/contact-kak-suri-pakej-mengurut-selepas.html
reference untuk contact kak suri..

mamaIrfan said...

Bole emelkan saya no k.suri.. mirfan08112008@gmail.com

noorafzan.blogspot.com said...

No kak suri ada dah org share kat komen2 di atas ni. Hehe.. saya dah tak berapa aktif lg berblogging ni.

Noorafzan

Anonymous said...

Salam semua .. Saje nak share... He he he Alhamdulillah saya dah selamat bersalin pd feb 2013 lepas dan tukang urut lepas bersalin saya ialah KAK SURI! Alamak mmg best cara dia urut satu badan setiap inci habis diurut teliti oleh nya. Fuhhh lega. Saya sambung 6 hari ... Sikit punya ringan bdn saya setelah diurut, tangas/ sauna dan bertungku , kempis sikit perut yg buncit dan keras semacam je maklumlah anak pertama.. Orangnya baik dan peramah dn benar kata afzan dia tak lokek petua..semua yg saya ikut menjadi. Kesannya suami perasan saya lebih sihat dan ceria selepas berurut serta rasatan tu semua. Perut pun tak bisa2 lagi dan air susu saya tambah byk.. ALHAMDULILLAH!!!!! NK SHARE INI NO KAK SURI 0123449417 Sesiapa yg tercari2 hubungi la.

Anonymous said...

Salam pengguna intenet, saya pon dah cuba urut dg kk suri baru2 ni .ambil 7 hari pakej.mmg tersangat best..bdn jadi ringan dan turun 3 kg.biasalh lpas bersalin bdn naik.bolehlah korang yg nk bersalin cuba dgn kk suri.pakej dia pon mmg murah dan berbaloi.ni hah no contct kk suri 0123449417

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics