Followers

Monday, May 21, 2012

Pengalaman bersalin : Part 1

Salam korang!

Akhirnya tibalah masa untuk saya ceritakan pengalaman semasa nak bersalin. Mungkin hanya satu entry atau mungkin memerlukan beberapa entry. Kita tunggu dan lihat sebentar lagi. Detik bermulanya cerita ialah berlaku pada pukul 4.00 pagi (lebih kuranglah) pada hari selasa, 8hb May 2012. Memang sejak beberapa hari sebelum itu, saya lebih kerap bangun tengah malam untuk membuang air kecil. Tapi kali ini berbeza. Air setompok darah berwarna kecoklatan di panty liner saya. Dan ada darah bercampur air kecil dalam toilet bowl. Terus terdetik rasa tidak kena dalam hati.

Masa itu diam sahaja dan terus sambung tidur. Tetapi sebaik sahaja bangun untuk solat subuh, saya sekali lagi terkejut sebab ada sedikit darah keluar. Tapi memang langsung tak ada rasa sakit atau apa-apa contraction. Saya terus inform suami. Suami pula terus ambil EL setengah hari manakala saya pula akan mendapatkan MC di klinik tempat saya buat pregnancy check up. Klinik buka pukul 9. Sempat saya sediakan sarapan untuk dijamah terus gerak ke klinik. Sebaik sahaja sampai, doktor bagitahu memang masa untuk bersalin hampir tiba. Mungkin 2,3 hari lagi saya akan bersalin. Jadi, diapun memberikan MC sebanyak 2 hari. Sepanjang 2 hari MC tidak ada tanda lain selain daripada sedikit darah yang keluar dari kemaluan.

Sehinggalah menjelang tengah malam, saya mula rasa sakit perut sekejap. Dan rasa sakit perut sekejap itu datang semula beberapa jam kemudian dan seterusnya sehingga subuh, rasa sakit perut sekejap itu mula kerap datang. Rasanya setiap sejam ia datang. Suami memang terus ambil EL pagi itu. Saya bercadang untuk ke klinik tempat saya buat check up dahulu sebelum ke hospital. Masa on da way ke klinik, kekerapan sakit perut sekejap itu makin tinggi. Rasanya setiap 10 minit. Bila sampai klinik doktor terus check bukaan. Dia kata dah 3cm. Wohoo, dan dia kata dindingpun sudah betul-betul nipis. Dia suruh saya berehat dahulu, pergi makan sebelum ke hospital.

Keluar sahaja daripada klinik, kami terus pergi breakfast di McD. Saya dan suami ambil Big Breakfast. Lepas ini saya akan merindui makanan-makanan sedap ini sebab kena berpantang. huhu.
Ohooo, nanti saya sambung lagi. Busy pula dah.

No comments:

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics